Wat moet ik nu regelen qua belasting als ik naar Canada vertrek en daar woon en werk voor een jaar of langer?

Of daar zelfs voorgoed blijf. Ik las dat Nederland een verdrag heeft met Canada qua belastingen maar begrijp nogniet goed hoe en wat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Uw vraag wordt vaker gesteld. Onderstaande link van de overheid geeft globaal al heel wat antwoorden op veel gestelde vragen.

U moet zich realiseren dat er bij emigratie geen pensioenopbouw AOW meer plaatsvindt. Elk jaar in Nederland, al of niet met inkomen, bouwt 2% op. Totaal: 50 jaren x 2% is 100%. Als u bijvoorbeeld drie jaar weggaat en dan weer terugkomt, is er een verlies van 6% AOW. Wel kan er worden bijverzekerd, maar de te betalen premie is nogal hoog.

Zorgverzekering: In Canada moet u zich verzekeren. Leest u de informatie. Die kunt u o.a. vinden op de site van het CVZ.

Belasting: u gaat in Canadag belasting betalen. In het jaar van vertrek maar ook als u terugkomt, is er waarschijnlijk inkomen in twee landen. Voor Nederland dient dan de (papieren) M-aangifte in te worden gediend. Meestal is men in het jaar van vertrek en bij terugkomst niet belastingplichtig. Aangifte in Nederland is wel aan te raden; door de heffingskortingen, geldend voor een volledig jaar, is er vaak (veel) belastingteruggave.

Kijjkt u ook eens op de site bij: veel gestelde vragen.
Zo krijgt u al een aardige indruk wat er allemaal te rgelen vat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier nog een linkje met informatie waaraan je moet denken bij emigratie: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/internationaal/20108-emigreren-waar-moet-je-aan-denken.html
fisbel