Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer je deelneemt aan geneesmiddelenonderzoek en je ontvangt hierover een vergoeding, welk percentage moet je dan afdragen aan de belasting?

Stel je ontvangt voor deelname aan geneesmiddelenonderzoek € 1300 euro + € 200 euro reiskostenvergoeding en je geeft dit bij de belastingaangifte op als inkomsten uit arbeid, welk percentage kan ik dan verwachten dat de Belastingdienst inhoudt?

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn inkomen uit normaal werk is hiernaast ongeveer € 9.000 euro.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je moet hierover 37% belasting betalen – belastingschijf 1. Opgeven bij: overige inkomsten. Daarnaast 5,65% ZVW-premie (zorgverzekeringswet) Totaal dus 42,65%

Toegevoegd na 1 minuut:
Over de reiskostenvergoeding hoeft geen belasting te worden betaald.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden
Je kunt het bij ondergenoemde link zelf uitrekenen:

Inkomen € 9.000 12,5 % € 1.124
Extra inkomen € 1.300 20,8 % € 271
Totale inkomen € 10.300 13,5 % € 1.395

Opmerking: de arbeidskorting en algemene heffingskorting zijn meegenomen in de berekening
(Lees meer...)
SimonV
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
In mijn antwoord is geen rekening gehouden met de arbeidskorting. Die kan wel worden verzilverd vanwege het lage eerste inkomen. Hierdoor is de te betalen belasting over het extra inkomen zo'n € 200 lager. Het percentage van 20,8% moet nog wel verhoogd worden met de te betalen inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet: 5,65% Totaal dus € 26,45%.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding