Belastingaangifte: eerst optellen en dan afronden, of eerst afronden en dan optellen?

Bij het doen van de belastingaangifte moeten alle bedragen worden afgerond op hele euro's. Dit afronden hoeft niet wiskundig te gebeuren; je mag in je eigen voordeel afronden. Als het jou beter uitkomt mag je dus € 2,70 afronden naar € 2, en mag je juist € 4,20 afronden naar € 5, net wat voor jou voordeliger is.

Tot zover is de afrondregel mij duidelijk.

Maar wat zijn de regels als je meerdere bedragen bij elkaar moet optellen? Stel bijvoorbeeld dat ik twee spaarrekeningen heb, en dat ik mijn totale spaarsaldo moet opgeven. Op de ene spaarrekening staat € 1,70 en op de andere spaarrekening staat maar liefst € 2,60 (fictieve bedragen natuurlijk, het gaat om het idee).

Mijn doel is: een zo laag mogelijk spaarsaldo opgeven.

Wat is de toegestane manier:

a)
Op de ene spaarrekening staat € 1,70. Ik rond dit af in mijn voordeel naar € 1.
Op de andere spaarrekening staat € 2,60. Ik rond dit af in mijn voordeel naar € 2.
Nu tel ik beide afgeronde bedragen op. Het totale spaarsaldo dat ik in mijn aangifte zet wordt dus € 3.

b)
Ik tel de saldi van beide spaarrekeningen op. Mijn totale spaarsaldo wordt € 1,70 plus € 2,60; dat is dus € 4,30.
Dit bedrag rond ik af in mijn voordeel. Het totale spaarsaldo dat ik in mijn aangifte zet wordt dus € 4.

Nogmaals: de belastingdienst zal vast geen probleem maken van die ene euro, maar het gaat me om het principe. Welke manier is officieel juist: eerst afronden en dan optellen, of eerst optellen en dan afronden?

9 jaar geleden
29.9K
Amadea
9 jaar geleden
Dat afronden gaat alleen om centen, niet om ''dubbeltjes'. Je telt de bedragen zoals ze vermeld staan bij elkaar op, en als het dan bijvoorbeeld op 73 cent eindigt dan mag je er 70 cent of 75 cent van maken.
paulus811
9 jaar geleden
Dat us niet waar Andrea, je rondt af op hele euros. Overigens rond je posten op de aangifte af en niet de specificatie ervan. @Cryofiel; de twee spaarrekeningen zijn niet twee posten op de aangifte, maar slechts de onderliggende specificatie van het spaarsaldo. Dat saldo mag je afronden, niet de componenten waar het uit bestaat.
Cryofiel
9 jaar geleden
@paulus811, dat was dus precies mijn vraag: afronden per post, of afronden per component-van-een-post. Afronden per post komt overeen met eerst optellen (zonder afronden), en het resultaat afronden. Dat is dus optie b) uit mijn vraag. Afronden per component-van-een-post komt overeen met eerst afronden en dan de afgeronde bedragen optellen. Dat is dus optie a) uit mijn vraag. Uit jouw reactie begrijp ik dat optie b) de juiste manier is. Optie a) zou dan onder "creatief boekhouden" vallen, en officieel strafbaar zijn. Gelukkig gebruik ik al jaren optie b), al is dat puur "voor de zekerheid". Mijn redenatie is dat ik in het slechtst mogelijke geval een paar euro teveel op mijn aangifte zet, met als gevolg dat ik een paar dubbeltjes teveel belasting betaal. Maar dat heb ik liever dan allerlei lastige vragen moeten beantwoorden, brieven moeten schrijven, en nóg een keer alle afschriften en andere bewijzen te moeten opsnorren.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
geen van beide op de vooringevulde aangifte is alles al voor je afgerond
fisbel
9 jaar geleden
ItisLeClerc:
Nooit van persoonsgebonden aftrekposten gehoord? @Amadea:
Zo'n vreemd antwoord heb ik t.a.v. de belastingaangifte nog nooit gehoord. De belastingdienst zal overigens deze werkwijze glimlachend goedkeuren.Dat gebeurt op meer punten hoor. Er zijn mensen die werkelijk op oudejaarsavond de inhoud van hun portemonnee legen, om te kijken wat er in zit. En als dat € 15 is dit bij contact geld vermelden. Hierbij vergetend dat € 512 p.p. niet opgegeven hoeft te worden.

@Paulus:
Het goede antwoord. Zo wordt ziektekostenaftrek benaderd door de Belastingdienst.
Bron: de bespreking van de casussen op de jaarlijkse bijscholingsdag van de ouderenbonden.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
@ fisbel
vraagsteller heeft het specifiek over spaarrekeningen
Poet
9 jaar geleden
Van je (spaar)rekeningen kun je in je digitale aangitebiljet toch zo'n lijstje maken, dat zelf optelt? Het ligt voor de hand om uit te gaan van het aantal decimalen dat daar ingevuld kan worden. Als er daar geen cijfers achter de komma staan kun je alle afzonderlijke rekeningen omlaag afronden.
Cryofiel
9 jaar geleden
@ItIsILeClerc, ik geef de spaarrekeningen slechts als voorbeeld. Hetzelfde idee geldt natuurlijk voor meerdere posten. Ik maak geen gebruik van de vooringevulde aangifte.

Het beste antwoord

Het afronden op een hele euro naar eigen voordeel geldt voor ieder bedrag dat je daadwerkelijk invult in het aangifteorogramma. Als dat een optelling is van meerdere bedragen en er maar 1 vakje voor is rond je dit af aan het eind.Als je bijv 10 aftrekbaee giften aan het Rode Kruis hebt gegeven tel je ze eerst op en rond je het in te vullen einbedrag af op een hele euro naar boven.

Er zijn echter zeer veel 'vakjes' die je per item moet invullen. Bijv. bankrekeningsaldi (als je in totaal boven een bepaald bedrag komt). Die rond je per in te vullen rekening in eigen voordeel af op een hele euro. Als je aan 30 instanties aftrekbare giften hebt gegeven: ook zo. Op hele euro afgerond bedrag per instantie invullen.
Computoon