Betalen wij eigenlijk btw voor nieuw pasport?

Als wij nieuw pasport aanvragen, moeten wij ook btw over betalen en hoe zit dat met trein kaarten en ov chip kaarten?

12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Een gemeente is niet BTW-plichtig en er zit dus ook geen BTW op een paspoort. Op alle reiskosten zit 6% BTW. Dit hoeft er niet op te staan. Als je een ondernemer bent dan mag je deze wel aftrekken als voorbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Reis- en verblijfkosten

Veelal worden reiskosten aan de werknemer vergoed door overlegging van bonnen. Echter, deze zijn dan niet op naam van de werkgever gesteld. Ook voor deze kosten is het toch mogelijk om de btw -voorbelasting af te trekken. De diensten van het openbaar vervoer en taxi's zijn onderworpen aan het lage tarief van 6%. De werkgever kan dan, zonder dat er een factuur aanwezig is die voldoet aan de vereisten voor het aftrekrecht, 6/106-deel van de gedeclareerde kosten als voorbelasting aftrekken. Wel moet de werkgever uiteraard de door de werknemer overlegde bonnen bij de administratie bewaren. Het aftrekrecht bestaat niet voor de reizen met het openbaar vervoer of taxi op het traject van het woon-werkverkeer van de werknemer. Dit is immers een privé-aangelegenheid van de werknemer.

Wat betreft het paspoort weet ik niet of er BTW op zit. Dit wordt in ieder geval niet vermeld op de website van de Gemeente Utrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo is dit geen antwoord op de vraag? Vraagsteller vraagt ook 'en hoe zit het met treinkaartjes en ov chipkaart?'. In dit antwoord geef ik aan dat treinkaartjes met 6 procent belast zijn, omdat dit openbaar vervoer is.
Je betaalt geen BTW over een paspoort of ID-bewijs, zie hier voor de bestanddelen van de kosten van die papieren: http://www.bprbzk.nl/Reisdocumenten/Informatiebank/Procedures/Tarieven/Tarieven_reisdocumenten_2012