Wat zou een reden kunnen zijn om niet rood te staan bij de bank?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare vraag.
Wat zou een reden kunnen zijn om wel rood te staan bij de bank?

Het beste antwoord

Roodstaan kost geld, en je weet nooit vooruit echt zeker of je de roodstand makkelijk kunt opheffen. Want als je inkomen komt, dan sta je wel positief (waarschijnlijk), maar minder dan je totale inkomen is omdat je roodstand eerst verrekend wordt, en de kosten daarvan.
Je kunt ook gewend raken aan dat roodstaan, met als gevolg dat je feitelijk altijd een schuld hebt die misschien helemaal niet nodig is.
Daarnaast: stel dat je van bank wilt switchen, dan moet je op dat moment al je schulden bij je aanstaande ex-bank vereffenen. Overstappen is dus ook makkelijker als je geen schulden (roodstand, lening, creditcard) hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De rente die je erover betaald of het idee van schulden hebben in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je je inkomsten goed beheert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat als je salaris word gestort er minder in de plus verschijnt op je afschrift...
omdat eerst je tekort is aangevuld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je schulden hebt kom je in een cirkel waar je heel moeilijk nog uit kunt komen, je moet schulden aflossen door die terug te betalen met andere schulden. Het is ontzettend moeilijk om er weer vanaf te komen.

Verder krijg je ook een notering bij het BKR in de meeste gevallen, wat ervoor zorgt dat je problemen kunt krijgen later als je per ongeluk een rekening net 1 dag te laat betaald. Ook is online winkelen of bij postorderbedrijven waarbij je na de levering betaald vaak een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je rood staat dan krijg je veel problemen en dan zit je diep in de put en dat is niet leuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Marvin1337;

Een goede reden zou zijn dat je geld wilt over houden om leuke dingen van te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rood staan is iets waar mensen zich voor schamen, rode wangen van krijgen. Je voelt je daarnaast niet meer vrij om geld uit te geven als je weet wat je allemaal nog moet betalen.
En als je echt heel erg rood staat, en het maar heel moeilijk terug kunt betalen moet je naar een instantie om om hulp te vragen, schuldsanering noemen ze dat.
Op tv bij het programma Radar was een keer een man die een keer ietsje te laat wat met het betalen van zijn telefoonabonnement en toen was zijn naam genoteerd bij de BKR en het gevolg was dat hij veel later in zijn leven geen hypotheek kon krijgen voor een huis, hij stond dus officieel te boek als 'wanbetaler' en kreeg het met geen mogelijkheid rechtgezet, ook al had hij de rekening voldaan, alleen een paar dagen te laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal krijg je een herinnering en als je dan nog niet betaald dan pas krijg je een notering bij bkr.
Als ik mijn pas verlies,of onder dwang mijn pincode moet afgeven kan er maar weinig gepind worden .Daarom wil en kan ik niet rood staan.Als mijn salaris is gestort,zet ik een deel op mijn spaarrekening.Mocht ik onverwachtse uitgaven hebben boek ik online terug.
12 jaar geleden
Roodstaan bij je bank kan maximaal een rentetarief kosten van ongeveer 16%(??). Daar wordt je niet vrolijk van. Sta je regelmatig rood dan kan je beter een kredietlimiet op je betaalrekening of een doorlopendkrediet nemen. Daarvan is de rente goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij KBC moet je ongeveer 10 procent rente op betalen en dat is geen lachertje:)