Betaal ik belasting over donaties die ik ontvang voor een bier tijdens het streamen?

Af en toe doe ik een IRL stream op Twitch en dan hebben mijn kijkers de mogelijkheid mij via een donatie een biertje te kopen. Dus ze kunnen 3 euro sturen en ik bestel daarvoor een bier in de kroeg. Voorbeeld: Ik besteed rond de 50 euro op zo een avond aan drank en ontvang 30 euro van kijkers om daarmee drank te kopen. Ik maak dus nooit winst maar koop met die donatie direkt een biertje. Moet ik dit als inkomsten melden? Ik heb het zo begrepen dat ik dat ten eerste hobbiematig doe en ten tweede geen geld ermee verdien dus dit ook niet hoef aan te geven bij de belastingdienst. Lig ik hier juist mee?

een jaar geleden
3.7K
erotisi
een jaar geleden
Ik begrijp wat je en waarom je dat doet niet. Waarom zou iemand jou een donatie doen om er een biertje van te kopen? Wat krijgen ze daarvoor terug? Kun je die irl stream wat verduidelijken?
Richardp
een jaar geleden
Ik ben autistisch en ga normaal niet zelf stappen. Enige maanden geleden ben ik begonnen met streamen en heb nu rond de 30 mensen die meekijken. Bij het live streamen is het normaal dat er altijd mensen in de chat zijn die donaties willen sturen. Ik heb normaal de mogelijkheid om donaties te ontvangen niet aan staan. Nu hebben kijkers voorgesteld om hen eens de stad te laten zien. Dus we zijn met de stream naar het centrum en toen ik op een teras zat wilden ze mij een donatie van 3 euro voor een bier sturen. Ik heb donaties dan aangezet en heb bier en drank voor ongeveer 50 euro gehad en iets minder dan 30 euro's van de kijkers als donaties voor deze drank ontvangen. Je moet eens op Twitch kijken als je het live streamen niet goed begrijpt. Volgens mij zijn dat geen inkomsten omdat ze het bedrag expliciet naar mij sturen zodat ik een biertje hiervan koop. Veel mensen in mijn stream verlaten nooit hun huis omdat ze ook autisme of andere stoornissen hebben.
erotisi
een jaar geleden
Bedankt voor je toelichting. Als ik het zo lees dan zijn die donaties vrijwillig gegeven zonder dat er een echt een tegenprestatie tegenover staat. Dat zijn dan geen inkomsten uit werk maar giften waar mi geen inkomstenbelasting over moet worden betaald. Eerder schenkbelasting, maar gezien de hoogte zit je nog ver onder de vrijstelling van ruim 2000 euro pp.

Antwoorden (2)

In de ogen van de belasting consumeer jij voor 50 euro aan drank en krijg jij in jouw voorbeeld, 30 euro aan inkomsten. Die mag je niet tegen elkaar wegstrepen.

Je krijgt dus inkomsten binnen.

Onder bepaalde voorwaarden moet je daar ook belasting over betalen.

Als we sec naar jouw 'biertjes' kijken dan zou ik me niet zo'n zorgen maken:

Als je minder dan € 6.500 per jaar verdient, dan hoef je hier geen inkomstenbelasting over te betalen. Je bepaalt in dit geval ook zelf of je dan wel of niet deze inkomsten wenst door te geven.
Richardp
een jaar geleden
De conditie is ik zet alleen maar donaties aan om een biertje betaald te krijgen. Dit staat ook ik de text naar de donatiepagina. Dus zonder bier zou er ook geen donatie binnen komen om hem hiermee te kopen. Mag ik het dan ook niet tegen elkaar wegstrepen als dit expliciet in de donatie beschrijving word aangegeven? Omdat dit alleen maar een hobbie van mij is zou mij dat te veel gedoe zijn alles bij te houden en dan betaal ik me biertjes liever helemaal zelf als ik de stream mee naar de kroeg neem.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Nee, jij krijgt geld (inkomsten) en daar koop jij bier van.
Die donaties zijn strikt genomen ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ en dus onderdeel van je totale inkomen. Over dat totale inkomen betaal je belasting; strikt genomen zou je ook over die donaties dus belasting moeten betalen.
In de praktijk zal de belastingdienst hier niet zo geïnteresseerd in zijn als het echt gaat om ‘af en toe 30 euro’. Wordt dit structureel dan moet je dit opgeven en strikt genomen ook je inschrijven bij de KvK. Los daarvan, als je een (bijstands)uitkering hebt, moet je dit melden.
een jaar geleden
Richardp
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Er staat een tekst bij die zegt: "here you can pay me a drink" met de link naar de donatie pagina.
Als dit dan echt onder inkomsten gaat zet ik de donaties liever helemaal uit want voor 100 euro per jaar die ik gestuurd krijg, zou mij dit te veel gedoe zijn. Dit is alleen een hobbie van mij en ik zie het zo alsof vrienden een biertje voor mij zouden betalen. Jammer dat de belastingdienst dit meteen als inkomsten ziet, terwijl er helemaal geen winst gemaakt word.