Betaal ik belasting over donaties die ik ontvang voor een bier tijdens het streamen?

Af en toe doe ik een IRL stream op Twitch en dan hebben mijn kijkers de mogelijkheid mij via een donatie een biertje te kopen. Dus ze kunnen 3 euro sturen en ik bestel daarvoor een bier in de kroeg. Voorbeeld: Ik besteed rond de 50 euro op zo een avond aan drank en ontvang 30 euro van kijkers om daarmee drank te kopen. Ik maak dus nooit winst maar koop met die donatie direkt een biertje. Moet ik dit als inkomsten melden? Ik heb het zo begrepen dat ik dat ten eerste hobbiematig doe en ten tweede geen geld ermee verdien dus dit ook niet hoef aan te geven bij de belastingdienst. Lig ik hier juist mee?

Weet jij het antwoord?

/2500

In de ogen van de belasting consumeer jij voor 50 euro aan drank en krijg jij in jouw voorbeeld, 30 euro aan inkomsten. Die mag je niet tegen elkaar wegstrepen. Je krijgt dus inkomsten binnen. Onder bepaalde voorwaarden moet je daar ook belasting over betalen. Als we sec naar jouw 'biertjes' kijken dan zou ik me niet zo'n zorgen maken: Als je minder dan € 6.500 per jaar verdient, dan hoef je hier geen inkomstenbelasting over te betalen. Je bepaalt in dit geval ook zelf of je dan wel of niet deze inkomsten wenst door te geven.

Bronnen:
https://www.hobbyworld.nl/moet-je-inkomste...

Die donaties zijn strikt genomen ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’ en dus onderdeel van je totale inkomen. Over dat totale inkomen betaal je belasting; strikt genomen zou je ook over die donaties dus belasting moeten betalen. In de praktijk zal de belastingdienst hier niet zo geïnteresseerd in zijn als het echt gaat om ‘af en toe 30 euro’. Wordt dit structureel dan moet je dit opgeven en strikt genomen ook je inschrijven bij de KvK. Los daarvan, als je een (bijstands)uitkering hebt, moet je dit melden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100