Kan ik mijn betaalde schoolgeld als studiekosten aangeven, bij mijn belastingaangifte?

Ik ben dit jaar mijn 6e studie jaar begonnen, waardoor ik vorig jaar geen recht meer had op studiefinanciering.
Tegenwoordig mag je studiekosten niet meer aangeven bij je belasting aangifte, als je stufi ontvangt, maar ik ontvang geen stufi meer. Ik heb alleen een €0,- lening voor mijn OV jaarkaart.

Dus mag ik de €2.000,- euro die ik voor collegegeld betaal, opgeven als studie kosten.

Alvast bedankt

M G

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is veel veranderd de laatste tijd op gebied van studiekosten, dus dit is iets dat gewoon even nagekeken dient te worden. De regels zijn gewoon ingewikkeld en dan nog komt er regelmatig uit dat de studiekosten niet kan af getrokken kan worden.
fisbel
7 jaar geleden
@carscac:
Uw antwoord is niet correct. De regelgeving studiekostenaftrek is inderdaad gewijzigd: studenten vallend onder de wet studiefinanciering mogen de studiekosten vanaf 1 september 2015 (cursusjaar 2015 / 2016) niet meer in aftrek nemen U had deze informatie eenvoudig kunnen vinden door te googelen. OOK studenten met een zogenaamde nullening vallen nog onder de wet studiefinanciering 2000. Er is immers recht op een lening. Derhalve is er in deze situatie geen recht op studiekostenaftrek. Informatie Belastingdienst:
Let op!
Heb je recht op studiefinanciering? En studeer je in het studiejaar 2015/2016 of later? Dan heb je geen aftrek voor deze studiekosten. Het studiejaar 2015/2016 begint in september 2015

Antwoorden (2)

Ja, het kan want geen stufi en het bedrag is hoger dan de drempel van 250 euro. Het restant boven de 250 kan af getrokken worden van de inkomsten. Als je geen of weinig inkosten hebt dan kun je de studiekosten door schuiven naar volgend jaar.
Dat zijn de regels voor dit jaar, volgend jaar is de verwachting dat bij ongewijzigd beleid deze aftrek verdwijnt.

Het moet wel gaan over een erkende opleiding dat leidt tot vergroting van de mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Mogelijk zijn andere kosten ook aftrekbaar dus ik raad aan om ook het artikel dat ik gebruikt hebt als bron te lezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
Nee, in deze situatie is geen studiekostenaftrek mogelijk. Lees mijn reactie hierboven.
U heeft een zogenaamde nullening. Dat betekent dat u nog steeds het recht hebt op een lening. Deze lening komt van het DUO. Dat u geen gebruik maakt van dit recht op een te lenen bedrag maakt voor de studiekostenaftrek niet uit. U valt, zolang u dit recht op lenen heeft onder de wet studiefinanciering 2000.

Sinds het cursusjaar 2015/2016 is er geen studiekostenaftrek meer mogelijk voor studerenden onder de wet studiefinanciering 2000. Voor u is er dus helaas geen studiekostenaftrek meer mogelijk. Lees de informatie bij het uitroepteken van de van de Belastingdienst.
fisbel