Moet ik het vermogen van mijn vriendin mee nemen als inkomst?

Ik en m'n vriendin zin fiscale partners. Nu heeft zij een grote som geld geërfd. Vanaf volgende jaar moet zij vermogensbelasting betalen. Moet ik haar vermogen meenemen in mijn (onze) belastingaangifte?
En zo ja, wat voor een gevolg heeft dit voor mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even kort: het telt nooit mee als inkomsten. Erfenissen hebben hun eigen belastingregels. Ze worden dus niet bij je inkomen in box 1 opgeteld. Ze veranderen wel je vermogenspositie (box 3) en daar moet je wel rekening mee gaan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het erfenis belasting moet dit jaar nog betaald worden. Wat overblijft word in 2012 een vermogen. Over deze vermogen moet (ook nog) belasting worden betaald over 2012(aangifte 2013 dus).
Ik vroeg me alleen even af waar ik rekening mee moest houden

Het beste antwoord

[let op: antwoord aangepast!]
Allereerst: in 2011 verandert de definitie van fiscale partners. Zie de bron. Alleen samenwonen is vaak niet genoeg meer om fiscale partners te zijn. Het kan dus zijn dat je dit jaar geen fiscaal partner meer bent.

Allereerst: een erfenis is nooit inkomen (in box 1). Ze hebben hun eigen belastingregels en tarieven en die hebben niets met je jaaraangifte te maken. Ze hebben wel effect op je vermogenspositie (box 3). Daar moet je dus rekening mee houden.

Let op het volgende: vanaf dit jaar geldt dat de peildatum van het vermogen op 1 januari 2011 valt. Je hoeft er dus pas met je aangifte van 2012 rekening mee te houden

Wat moet je dan doen: Fiscaal partnerschap betekent dat je bepaalde inkomstdelen en aftrekposten mag verdelen. In dit geval gaat dat bijvoorbeeld om het vermogen in box 3.
Als fiscale partners mag je het vermogen verdelen. Stel zij heeft €50.000 na aftrek van alle successiebelastingen op 1 januari 2012. Verder heeft zij nog €1000 op haar betaalrekening en jij hebt €2000 euro op je betaal- en spaarrekeningen. Jullie totale vermogen is dus €53.000. Nu hebben jullie allebei een vrijstelling van € 20.785 (dat is in 2011). Stel dat jij alleen jouw deel op je aangifte vermeldt (dus 2000) en zij doet de rest ( 51000). Dat betekent dat jij geen vermogensrendementsbelasting betaalt (want je ligt onder de vrijstelling), maar zij over 51.000 - 20.785 = 30.215.

Stel nu dat jullie het verdelen. Jij neemt van jullie gezamelijke vermogen €20.785 (de drempel) en betaalt dus geen vermogensrendementsheffing. Zij geeft op haar aangifte de rest (53.000 - 20.785) = 32.215 op. Zij betaalt dan slechts belasting over 32.215-20.785 = 11.430. Het is dus slim om het zo te verdelen dat je maximaal gebruik maakt van de vrijstelling.

Denk eraan:
* je vermogen is niet alleen de erfenis, maar ook het saldo op de betaal en spaarrekeningen van jullie allebei, als ook bezittingen zoals een tweede huis, aandelen.
* vergeet niet jullie beider schulden af te trekken! Let daarbij wel op dat de hypotheek op je eigen woning in box 1 valt, dus die telt niet mee. Je kan wel denken aan autoleningen, creditcards, rood staan, studieschulden.
* Je mag ieder jaar opnieuw kiezen hoe je het box 3 vermogen (en de aftrekposten) verdeelt. Je zit nergens aan vast.
* Tot slot: let er op bij het doen van de aangifte dat je in allebei de aangiften het totaal moet opgeven. Pas daarna ga je de boel verdelen. Maar het computerprogramma wijst zichzelf wel.