Wat is zwart geld nou precies?

Ik vroeg me af wat de meest uitvoerige beschrijving van zwart geld nou precies is..Wat is het nou precies? (zo uitvoerig mogelijk)

groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft bij uw jaarlijkse aangifte valt onder de definitie van zwart geld.

Voor meer informatie zie bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Een verkochte auto weet de belasting ook niets van, geef ik ook niet aan bij mijn aangifte. Toch is dit geen zwart geld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die auto is (vaak) al door jou gekocht met wit geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch worden er mensen met een bijstandsuitkering gecontroleerd of ze zich hun auto op basis hun bekende geldmiddelen konden veroorloven. Dus ook of ze wel in aanmerking komen voor bijstand.
De auto o.b.v. de bij de overheid bekende registratie bij de Rijksdienst Wegverkeer.
Da's verworven geld waarover geen belasting is/wordt afgedragen aan de fiscus! Zwart en 'duister' dus....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart geld is geld waarover geen belasting is aangegeven en betaald. Zwart geld ontstaat als inkomsten worden verzwegen voor de belastingdienst en het Uwv. Dit betreft belasting over inkomsten (loonheffing, inkomstenbelasting, premieheffing, premie sociale verzekering en vennootschapsbelasting) maar ook ontdoken inkomsten voor de omzetbelasting (vaak BTW genoemd).

Zwart geld kan worden gebruikt voor betalingen die ook weer verzwegen worden voor de belastingdienst, zodat het geld rondgaat in een zwart-geld circuit.

Zwart geld kan verder nog onderverdeeld worden in "gewoon" zwart geld, dat verdiend is op een legale manier maar niet is aangegeven bij de belastingdienst, en "pikzwart" geld, dat op illegale wijze verkregen is (drugshandel, inbraak, diefstal, oplichting, overvallen, enz.), en dus vanzelfsprekend ook niet aangegeven.

In de sfeer van de loonheffing komt ook zwart loon voor. Dit is loon waarover geen loonbelasting en sociale verzekeringspremie is ingehouden/afgedragen. In sommige bedrijfstakken gebeurt dit vaker dan in andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekend dat je het handje contant krijgt ;) en dan zit er geen belasting in ;)

Vaak krijg je dan ook meer, Toevallig doet mijn baas het, De baas is dan illegaal bezig,