hoelang van te voren moet een werkgever einde contract melden

zit al sinds 01-11-2010 in ziektewet, nou heb ik een brief gekregen van me werk dat me contract niet meer verlengd wordt, ik meen toch dat de werkgever mij dit had moeten mededelen een maand van te voren/ en niet 1 dag na
dat me contract afgelopen is

Toegevoegd na 7 minuten:
er is geen sprake van een eventuele eind datum, het zou de bedoeling zijn dat ik naar een licom bedrijf zou doorstromen, dit is een project dan de gemeente, die mensen die op de wachtlijst van de licom staan daar tijdelijk terecht komen, in afwachting van een plaats bij de licom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

Je werkgever hoeft je zelfs helemaal niet te laten weten dat je contract niet verlengd is. Dat hij het wel doet, zelfs al is het 1 dag van te voren, is aardig van hem.

Je hebt namelijk op de dag dat je het contract tekende geweten dat er een vaste einddatum aan zit. Dit kan dan ook geen verassing zijn. Als je verwacht had dat je contract verlengd was zit de fout nog steeds bij jou. Je had hier namelijk zelf achteraan moeten gaan, om dit op tijd te regelen. Dan had je eerder te horen gekregen dat je contract niet verlengd zou worden.

Dit gezegd hebbende, de meeste werkgevers laten op z'n minst van te voren doorschemeren dat een contract niet verlengd gaat worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, als een contract afloopt, loopt het af. In theorie wist je dat toen je het contract aanging, er staat namelijk een duidelijke einddatum in. Je werkgever had zelfs helemaal niets mogen zeggen, en dan nog steeds was het contract helemaal vanzelf afgelopen.

Dat het de bedóéling was dat je door zou stromen, betekent niet dat je contract niet afloopt. die bedoeling was een intentie, niet ook een contract. Daar heb je dus helaas niets aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk was er wel een einddatum als je contract "niet meer verlengd wordt". De term verlengen impliceert al een einddatum, namelijk. Doordat er een einddatum is genoemd zit je werkgever nergens aan vast. Het contract is verlopen en blijkbaar niet verlengd, dus zit je nu zonder contract van deze werkgever en hoef je niet meer terug te komen als je weer beter bent.

Mocht er GEEN concrete einddatum in het contract genoemd worden, dan heb je mogelijk wel een zaak. Want dan heb je een contract voor onbepaalde tijd. Maar dat staat er dan ook duidelijk in. In dat geval mag je baas je niet zomaar ontslaan en kun je je ontslag aanvechten.

Maar nogmaals, dat kan NIET als je contract een einddatum bevat en die nu verstreken is zonder verlenging. Gezien de terminologie in je vraag is dat bij jou het geval en zul je op zoek moeten gaan naar ander werk.

Toegevoegd na 17 uur:
Zie ook deze link voor meer info: http://www.rendement.nl/office/nieuws/id1160-contract-automatisch-verlengd-bij-stilte-baas.html

Dus als je na het verstrijken van je contract niks van je baas hebt gehoord en hij je gewoon laat werken is het contract "stilzwijgend" verlengd voor nog eens dezelfde duur als het vorige contract.

Toegevoegd na 17 uur:
Ook de maand opzegtermijn is niet van toepassing bij afloop van een tijdelijk contract, zoals je bij de link kunt lezen.

Helaas, het is niet anders.

Sterkte met het vinden van een nieuwe job!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw werkgever je 1 dag na het verlopen van de einddatum heeft gezegd dat je contract niet wordt verlengd dan heeft hij zichzelf in de vingers gesneden. Als je op de dag van de einddatum niks hebt gehoord over stopzetting of voortzetting dan is het contract voor een zelfde periode stijlzwijgend verlengd. Dus als jij een jaarcontract had, dan heb je nu weer een jaarcontract, inhoudende dat je werkgever jou ontslaat. Vraag eens aan hem of hij al een ontslagprocedure heeft gestart en anders ga je gewoon weer doodleuk (als je bent hersteld) aan het werk. Hij kan je wel op non-actief zetten, maar is dan wel verplicht je salaris door te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het goed is weet je zelf je einddatum van je contract staat in je overeenkomst of op je loonstrook lees ook de papieren waarin je zegt dat je door zou stromen na de licom je kan alleen je gelijk halen als dat zwart op wit staat. een bedrijf en of werkgever kan en mag niet alles hoor ivm ontslag bij ziekte misschien heb je een rechtsbijstand verzekering en neem kontakt met hun op hierover die weten de trucjes hiervoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Einde contract voor bepaalde tijd

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege, dat wil zeggen automatisch zonder dat opzegging of enige andere actie vereist is, na het verstrijken van de periode waarvoor zij is aangegaan. Dit geldt ook wanneer een werknemer bijvoorbeeld ziek is of er een ander opzegverbod van kracht is. Wordt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd nadat de tijd waarvoor deze is aangegaan voortgezet zonder dat partijen nadere afspraken maken, dan wordt de arbeidsovereenkomst geacht te zijn voortgezet voor dezelfde periode, met als maximum één jaar, en onder dezelfde voorwaarden.

Helaas, gezien het bovenstaande heb je nu dus geen werk meer.