Als ik in tweedelijns psychische zorg zit, wordt dat dan niet meer vergoed, als ik eerstelijns zorg erbij neem en daar zelf voor betaal?

Ik zit nu in een tweedelijns behandeling bij de GGZ. Ik heb echter wat meer steun nodig en die kunnen zij mij niet bieden.
Nu wil ik geheel buiten de GGZ en huistarts om gesprekken hebben met een psycholoog. Dat zou sowieso niet vergoed worden. Ik heb een basisverzekering bij Univé Zekur.
Het schijnt echter dat je verzekeringtechnisch niet in de eerste- en tweedelijn kan zitten, en dan niets vergoed krijgt.
Geldt dit ook, als ik sowieso de eerstelijn uit eigen zak wou betalen? Of gaat het helemaal niet op, omdat ik het helemaal niet via de ziektezorg regel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste, stuur ajb je vraag ovv klant- en telefoonnummer naar webcare@univezorg.nl. Dan kijken wij het even voor je na. Met vriendelijke groet, Jonne
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste webcare, fijn dat jullie deze persoon helpen, maar willen jullie dan het antwoord ook plaatsen op deze site, zodat anderen in de toekomst ook wat aan het antwoord hebben?

Het beste antwoord

Over het algemeen is eerstelijns psychologie de plek waar je als eerste terecht komt.

Dat is laagdrempelige en snel toegankelijke zorg. Indien je hier niet het gevoel hebt dat het je genoeg helpt, of dat de problematiek te complex is, dan word je vaak juist doorverwezen naar iemand uit de tweedelijns psychologische zorg. Daar kan je middels een behandelplan verder werken aan de problematiek.

Mocht dat geen baat hebben, dan werkt het vaak beter om in de tweedelijns verder te zoeken naar hulp of een ander behandelplan te starten. Juist omdat daar de meer complexere problemen worden aangepakt en je zo dus voorkomt dat je in de eerste en tweedelijns terecht komt.

Binnen de tweedelijns heb je een hoofdbehandelaar en daarnaast krijg je vaak ook een tweede behandelaar indien nodig. Zo kun je toch zorgen voor genoeg hulp en heb je geen verzekeringstechnische problemen.

Wil je toch beide (eerste en tweedelijns) , dan kun je het beste contact opnemen met je zorgverzekeraar zodat die jou kunnen helpen met jouw specifieke situatie.

N.b. Als je via de eerstelijns bij een vrij gevestigde psycholoog hulp hebt en daar gewoon, zonder tussenkomt van de verzekeraar, je nota's betaalt, dan heeft dat voor zover ik weet geen invloed op de verzekervoorwaarden voor de tweedelijnshulp.