Er is een mogelijkheid, maar dan moet je een erkende gewetenverklaring afleggen!
(met nadruk op erkend).

In 99% van de gevallen zal en kan er dus geen afstand gedaan kunenn worden bij een pensioenfonds.

Tevens, de werkgever betaalt vaak een groot gedeelte mee aan jouw pensioen, dus waarom zou je afstand willen doen (maar dat is een andere discussie!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, helaas niet.
Of tenminste.. helaas mag je niet zelf kiezen voor welk pensioenfonds je zou willen gebruiken.
Het is uiteraard wel goed dat het verplicht is dat je spaart voor je pensioen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het niet zo goed. Kan heel goed zelf sparen, vind het nogal betuttelend dat ik dat uit handen moet geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch bedankt voor je antwoord hoor +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, jij en ik kunnen goed sparen, maar dat geldt helaas niet voor iedereen in de samenleving. Ik ben echter absoluut niet blij met het pensioen dat mijn huidige werkgever sinds de overname aanbiedt... Sterker nog, ben na dik 10 jaar nu toch eens aan het rondkijken naar een andere "uitdaging".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man heeft zijn hele leven pensioen premie betaald, zijn eerst vrouw is overleden, wij waren 5 jaar getrouwd. Nu na zijn overlijden heb ik recht op de pensioenopbouw van die 5 jaar, en de rest.......ja idd die blijft bij het pensioenfonds, heeft niemand meer recht op.
Ik weet dat mijn moeder vroeger niet mee deed aan de pensioen opbouw, toen kon dat blijkbaar nog.
ronron1212
13 jaar geleden
Nelly3 vroeger waren er maar weinig mensen die een pensioen opbouw hadden. Nu zijn er nog mensen die geen pensioen opbouw kennen via hun werkgever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron: ze zijn er nog: o.a. zzp-ers
ronron1212
13 jaar geleden
Jackd lees wat ik schrijf er zijn nog mensen die geen pensioen opbouwen via de werkgever. Kleine zelfstandige zo en zo niet die werken voor zich zelf
Soms wel soms niet. Het ligt er helemaal aan, in welke branche je werkzaam bent, en wat voor CAO daarvoor geldt.

Hieronder 2 citaten; 1e alinea over verplichtingen werkgever, en 2e alinea over verplichting werknemer.

"Maakt een bedrijf deel uit van een bedrijfstak waarvoor een verplichte bedrijfstakpensioenregeling geldt, dan moet het uiteraard wel een pensioenregeling voor zijn werknemers hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor grote bedrijfstakken als de bouw, de metaal, de overheid en de gezondheidszorg. Maar ook voor kleinere sectoren zoals die van de bakkers, slagers en ook de landbouw."

"Of de medewerkers bij een werkgever verplicht moeten deelnemen, hangt af van de beschikking die voor bepaalde bedrijfstakken (branches) is afgegeven. Vaak is ook in de CAO geregeld dat bedrijven en werknemers verplicht zijn aangesloten bij een pensioenfonds. Is binnen een bepaalde bedrijfstak een pensioenfonds verplicht gesteld, dan kan een werknemer die veranderd van werkgever binnen die bedrijfstak doorgaans bij hetzelfde pensioenfonds blijven."

Veel meer te lezen over pensioen in onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de PensioenWet geldt contractsvrijheid. Het aangaan van pensioen is daarmee gebaseerd op het in Boek 6 Burgerlijk Wetboek geldende “aanbod en aanvaarding”. Omdat de basis van de pensioenovereenkomst aanbod en aanvaarding is zou een afstandsverklaring dus nog steeds mogelijk moeten zijn

Zie bron voor het hele verhaal over afstandsverklaring pensioen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me heel theoretisch allemaal, en in de praktijk komt het er gewoon op neer, dat je verplicht bent deel te nemen als dat in de CAO staat. In de link die je geeft staat dat verzekeraars er niet aan mee willen werken, en ook "Al met al is een afstandsverklaring een heftige zaak waar praktische haken en ogen kunnen zitten" Een heftige toestand dus, met veel haken en ogen. Dat betekent een juridische procedure, die ontzettend lang gaat duren, en je ook nog eens heel veel geld kan gaan kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 de mogelijkheid is er theoretisch dus wel.
Maar of het in de praktijk haalbaar is? Ben bang van niet als ik jouw link lees.
Had eigenlijk hoop op een soort 'gewetensbezwaar' of zoiets :)