als een uitkering aanvragen,hoeveel eigen vermogen mag ik houden?

Als ik ziektewet uitkering of invalidenuitkering aanvragen,hoeveel eigen vermogen ik mag houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (4)

Kom je in de bijstand dan mag je als alleenstaande ongeveer 5000 euro hebben. Is de IOAW regeling van toepassing, voor gehandicapten en mensen die na hun 50 in de ww zijn gekomen, en geen werk kunnen vinden geldt geen vermogenstoets. Dus die mogen huis auto en onbeperkt geld op de bank hebben
12 jaar geleden
Voor een ziektewet uitkering kom je alleen in aanmerking als je uit een dienstverband komt. Er wordt dan niet naar eigen vermogen gekeken want het is een werknemersverzekering.
Invaliden uitkering weet ik zo niet. Als je na twee jaar nog ziek bent kom je in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Hierbij wordt ook niet naar je eigen vermogen gekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is per uitkering verschillend - OF ze naar eigen vermogen kijken en zo ja, of daar grenzen aan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vanuit een baan in loondienst of een WWuitkering van het UWV een ziektewetuitkering aanvraagt en nadien een invaliditeitsuitkering (WIA/Wajong) wordt er niet naar vermogen gekeken omdat alle 3 een werknemersverzekering zijn resp. als zodanig worden behandeld.
M.i.v. 2013 wil ONZE regering de Wajong overhevelen naar de gemeenten en samenvoehn met WSW en Bijstand.
Te verwachten is dat er dan een vermogens- en inkomenstoets gaat gelden, zowel voor jou als van je eventuele partner. Dan wordt wel naar vermogen gekeken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor Wajong heb je geen voorafgaand dienstverband nodig, maar dat is een heel apart verhaal