wordt de kaakchirurg vergoed door de CZ?

ik ben 18 jaar en heb mezelf verzekerd bij de CZ , nu moet ik volgende week naar de kaakchirurg toe en vroeg me af, worden de kosten van de operatie vergoed door de CZ? (verstandskies moet getrokken worden)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (2)

Dit valt onder specialistische zorg ofwel tandheelkundige chirurgische zorg. Dit valt niet onder de "tandartsverzekering".
Hoort in het basispakket te zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de extractie onder een specialistische behandeling valt, wordt deze volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Voor vergoeding heeft u wel een verwijskaart van uw tandarts nodig. De behandelingen uitgevoerd door een kaakchirurg vallen onder het verplichte eigen risico (voor 2015 is dat € 375,00).

Eenvoudige extracties (= het trekken van een tand of een kies) bij verzekerden van
18 jaar of ouder, uitgevoerd door de kaakchirurg worden niet vergoed uit het basispakket. De tandarts stelt vast of het om een eenvoudige extractie gaat of niet. Als hij zelf nooit verstandskiezen trekt, kan hij u doorverwijzen naar een collega tandarts of kaakchirurg.

Een tandarts mag een cliënt alleen naar het ziekenhuis doorverwijzen als hij of zij niet zelf de kies kán trekken. Dan wordt er gesproken over een ‘lastige extractie’. De kosten die in het ziekenhuis worden gemaakt, vallen dan onder de basisverzekering.
Als de tandarts een cliënt doorverwijst naar een kaakchirurg omdat hij nooit verstandskiezen trekt, valt de behandeling niet onder de basisverzekering maar onder de tandartsverzekering (als men die heeft afgesloten).

Er zijn grote verschillen tussen de kosten voor het verwijderen van een verstandskies Wanneer de verstandskies getrokken wordt door een tandarts zijn de kosten ongeveer € 100,--. Wordt de verstandskies verwijderd door de kaakchirurg in een ziekenhuis dan liggen de kosten tussen de € 150,-- en € 400,--.

Toegevoegd na 47 minuten:
De tandheelkundige chirurgische zorg (kaakchirurg) die vanuit het basispakket wordt vergoed, dient zorg te zijn die niet door een tandarts verricht kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn antwoord verwijderd, jouw antwoord overtreft het. +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maarten, dat is heel sportief, ik schrijf je een Pb. hoe ik het een volgende keer anders doe.;;)