Heeft iedere zorgverzekeraar zijn basisverzekering dezelfde inhoud?

Ik ben op zoek naar een verzekering en veel verzekeringen geven heel duidelijk aan wat de aanvullende en wat de tandartsenverzekering is, maar de basisverzekering staat niet altijd heel duidelijk aangegeven, is deze bij iedere verzekeraar hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja. Alleen de premie is verschillend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het basispakket-2014:

Inhoud basispakket zorgverzekering 2014

In het basispakket van de zorgverzekering van 2014 is het volgende opgenomen:
geneeskundige zorg door huisartsen, medisch specialisten en verloskundigen;
verblijf in het ziekenhuis;
medicijnen;
specialistische geneeskundige geestelijke gezondheidszorg (GGZ), inclusief behandeling door een psychiater;
Basis GGZ, inclusief de eerstelijnspsycholoog en een internetbehandeltraject;
hulpmiddelen voor behandeling, verpleging, revalidatie, verzorging of een specifieke beperking (dus niet rollators en andere eenvoudige loophulpmiddelen);
fysiotherapie tot 18 jaar;
(beperkte) fysiotherapie en oefentherapie vanaf de 21ste behandeling bij bepaalde chronische aandoeningen;
bekkenfysiotherapie bij urine-incontinentie tot en met de 9e behandeling;
logopedie en ergotherapie;
tandheelkundige zorg (controle en behandeling) voor kinderen tot 18 jaar;
tandheelkundige chirurgische zorg (kaakchirurg) en kunstgebit;
fluoridebehandeling voor kinderen onder de 6 jaar die ‘blijvende’ tanden en kiezen krijgen;
ziekenvervoer;
kraamzorg;
maximaal 3 behandeluren dieetadvies;
vergoeding van 3 ivf-behandelingen;
dyslexiezorg;
stoppen-met-rokenprogramma.

Voorwaardelijk toegelaten tot het basispakket:
behandeling van geïnfecteerde pancreasnecrose (ontsteking van weefsel in de alvleesklier);
behandeling van een ernstige vorm van de ziekte van Crohn.

Voor voorwaardelijk toegelaten behandelingen gelden speciale regels. Vraag uw verzekeraar of u een vergoeding krijgt voor deze behandelingen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+"wat" er verzekerd is staat vast,
"waar" dat verzekerd is niet perse.
Mogelijk dus niet bij het zekenhuis om de hoek.
Dit is bij niet overal hetzelfde, bijvoorbeeld bij zilveren kruis achmea:
https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/zorgverzekering/Paginas/default.aspx
Computoon
9 jaar geleden
Klopt. De vraagsteller vroeg naar de inhoud, dus het 'wat'. Dat er nogal uiteenlopende premies gevraagd worden voor die inhoud heeft zeker samenhang met de manier van dienstverlening door de zorgverzekeraar. Maar door de voorwaarden te bekijken van verschillende verzekeraars kan de verzekerde een eigen keuze daarin maken.
Ja. Maar wel met één grote "maar".

Allereerst: wat er in het basispakket zit, dus welke zorg vergoed wordt, beslist "den Haag". Elk basispakket moet precies hetzelfde vergoeden. De verschillen voor wat er gedekt wordt, zitten in de aanvullende verzekering.

Wél kan de uiteindelijke uitwerking van de regels verschillen. Zo wordt zittend ziekenvervoer vrij beperkt vergoed, voor 5 redelijk nauw omschreven groepen. Eén van die groepen is "mensen die rolstoelafhankelijk zijn". Bij mijn vorige verzekeraar kwam ik daar niet voor in aanmerking, omdat ik - toen nog - binnenshuis een paar stappen kon lopen. Dat ik buitenshuis hooguit bij een gladde ondergrond een transfer van auto naar rolstoel kon maken en geen stap verzetten, maakte niet uit. Maar bij mijn huidige zorgverzekeraar ziet men "rolstoelafhankelijk zijn" zo breed als "niet meer dan 100 meter aan één stuk kunnen lopen", en is de groep die in aanmerking komt voor vergoeding veel en veel groter.

Dat zit in de uitwerking, de grootste maar is echter de gecontracteerde zorgverleners. Als je een naturapolis hebt, krijg je alléén zorg vergoed bij een zorgverlener die een contract heeft met jouw verzekering. Bij een restitutiepolis kun je in principe kiezen, maar ook daar is de vergoeding lang niet altijd 100% bij niet-gecontracteerde zorgverleners. Maar heb je en naturapolis, dan kan het zomaar zijn dat jouw specialist waar je al acht jaar komt, komend jaar geen contract heeft met jouw verzekeraar en dat je dus wel bij eenzelfde soort specialist voor in principe dezelfde behandeling terecht kunt en die zorg dan ook vergoed zult krijgen, zul je dan NIET bij je eigen specialist kunnen blijven. Tenzij je het helemaal zelf betaald.

Nog groter is dat verschil bij de zgn. "budgetpolissen". Dit zijn extra goedkope basisverzekeringen voor bijvoorbeeld studenten die zich vooral richten op relatief gezonde mensen. Die verzekeraars hebben een erg beperkte contractering, en het kan zomaar zijn dat in jouw regio geen enkel ziekenhuis een contract heeft met die verzekering. Als je daar dus verzekerd bent, kan het voorkomen dat je voor verzekerde zorg anderhalf uur moet rijden. Zeker als je iets hebt of krijgt wat vrij specialistisch is en wat dus niet in elk ziekenhuis goed behandeld kan worden, is dat een groot probleem. Ook gaat er dan veel tijd en geld zitten in het reizen als je vaak voor een behandeling heen en weer moet. Dat is dus wel iets waar je heel goed over na moet denken.

Toegevoegd na 2 minuten:
betaalt (4e alinea). Haastige spoed..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
welke verzekeraar zag 'rolstoelafhankelijk zijn' breed en welke niet?