Ik heb een idee voor een verzekering. Hoe nu verder?

Het is een verzekering die naar mijn weten nog niet is geïntroduceerd en waar waarschijnlijk wel vraag naar is/komt, een gat in de markt wellicht. Kan ik mijn idee verkopen aan een verzekeraar en zo ja, op welke manier? Of op een andere manier profiteren van de winst van mijn idee? Wat komt er zoal bij kijken wanneer je zelf een gespecialiseerde verzekeraar wil worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het principe van verzekeren is dat een grote groep mensen onderling het financiële risico willen dragen én afdekken van een mogelijk schadelijke gebeurtenis die zich bij een of meer mensen uit die groep in de toekomst KAN voordoen.
Als tegenprestatie betalen de deelnemers een bedrag (premie) waaruit dan de geleden schade vergoed wordt.

Zo is in vroeger tijden de verzekeringbranche kleinschalig ontstaan, eerst op dorpsniveau en later in de tijd is dat uitgegroeid tot de wereldhandel van vandaag.

Waar het verzekeringswezen in vroeger tijden een louter solidair karakter had (bij rampspoed hielp men elkaar) is het vandaag de dag voor een groot deel een speculatief bedrijf waar ingespeeld wordt op fictieve angsten en risico's en hun verzekerbaarheid.
De som van de premie inkomsten tegen de werkelijk geleden risico's valt vrijwel altijd in het voordeel van de verzekeraar uit.

Daarom is vandaag de dag het verzekeringswezen onderdeel geworden van de onder strenge toezicht staande financiële markt en kun je niet zomaar een verzekeringsbedrijf beginnen zonder aan talloze voorwaarden en garanties te voldoen.

Wat wel kan is dat je een uniek verzekeringsprodukt ontwikkeld en daarmee dan de 'boer op gaat' bij de grote constituties.
Je zal dan met een kant en klare uitwerking moeten komen zoals de polis:
-wat ga je verzekeren en tegen welke voorwaarden
-wat zijn de risico's en waar bestaan die dan uit en zijn die risico's vermijdbaar,
-welke premie moet er tegen overstaan en wat zijn de prognoses op winst of verlies.
-welke kosten moeten er gemaakt worden om het produkt breed in de markt te zetten en wat is daar verder voor nodig,
- en de wettelijke onderbouwing, voldoet het aan het Burgelijk Wetboek, enz.enz.

Zoals je ziet is dat geen simpel A4tjes werk maar moet het aan overtuigende en bewijsbare eisen voldoen, een dik boekwerk dus.
Je hebt als opsteller van zo'n project altijd het auteursrecht aan je zijde, zolang je origineel (en dus niet gekopieerd van of uit bestaand polismateriaal) je idee uitwerkt en inhoud geeft.

Als dat dan uiteindelijk door een verzekeraar als 'een gat in de markt'wordt gezien dan kun je mee gaan profiteren op jouw voorwaarden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Een idee kun je nergens vastleggen of patenteren. De verzekeringsmaatschappij kan je bedanken voor het idee en vervolgens met het plan aan de haal gaan (of het idee doorspelen aan een dochteronderneming).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
even off topic: de derde alinea vind ik erg sterk :) en plusje voor het antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans dat een verzekeraar er met jouw idee vandoor gaat bestaat altijd.
Meestal gaat dat als volgt: ze bekijken je plan, en vervolgens komen ze met allerlei argumenten waarom je plan "Hoewel heel goed, bedankt voor uw initiatief", weinig tot geen kans van slagen heeft. Argumenten als verzadigde markt, oververzekering enz zullen je deel vast worden.
Ondertussen heeft men dan wel de kern uit je plan bekeken en zijn hun assurantiespecialisten bezig dit om te zetten naar een eigen vorm waarna na een lange periode van stilte er ineens een nieuwe verzekering geboren wordt. Je zal niet de eerste zijn die innovatief bezig zijnde een loer wordt gedraaid.
Je kan dit voor blijven door je idee op hoofdlijnen of geheel uit te werken en dit deponeren (in bewaring geven) bij een notaris. Komt er dan later ooit eens een verzekering bij een maatschappij dat gebaseerd is op jouw idee dan kun je iig bewijzen dat jij de bedenker van het concept bent geweest en dat je ermee bij hen bent geweest. (correspondentie en documentatie wel bewaren) Voor de polisuitwerking zou je terecht kunnen bij een assurantiespecialist, iemand die geschoold en bevoegd is in het assurantievak. Je moet dan zo iemand in vertrouwen nemen en een aanbod doen om te participeren in je idee.
Als het echt zo'n goed idee is dan is daar vast wel een medestander voor te vinden.
Alles uitbesteden lijkt me geen goed idee... de kans dat er gelekt gaat worden is dan groot aanwezig en sta je uiteindelijk met lege handen en heeft het je een hoop geld gekost.