Ben ik verplicht mee te werken aan een thuisbezoek van een bedrijfsrecherche in opdracht van de verzekeraar ?

Zo ja, wat zijn dan inhoudelijk de gevolgen m.b.t. van de afwikkeling van een autoschade dossier, waarbij 2 auto's bij zijn betrokken ?
Zo niet, wat zijn dan de mogelijke consequenties ?
Graag inhoudelijk op reageren s.v.p.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
ronron1212
10 jaar geleden
Zoals al bij de vorige keer dat je een soort gelijke vraag stelde waarschijnlijk vertrouwen ze je schade niet dus zul je moeten meewerken anders krijg je niets.

Antwoorden (3)

Een bedrijfsrecherche heeft niet meer rechten en plichten als elk ander mens. Als een verzekeraar zo iemand inhuurt om een schade te onderzoeken en je werkt niet mee dan heb je kans dat het lijkt alsof je iets te verbergen hebt. Ze zullen dat mogelijk je schade niet vergoeden en als je denkt dat je er toch recht op hebt...dan zul je een gang naar de rechter moeten maken en bewijs leveren.

De rechter zal dan ook in ogenschouw nemen dat je niet meegeholpen hebt bij het onderzoek.
10 jaar geleden
Als je niet meewerkt is waarschijnlijk de consequentie dat je geen vergoeding krijgt van de schade. Verplicht is het dus niet. Lees de voorwaarde maar eens, er zal zeer waarschijnlijk ergens staan dat je bij vermoeden van fraude, mee dient te werken. Als je niets te verbergen hebt, geef je gewoon antwoord op de vragen van de rechergeur en krijg je geen problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In verzekeringskwesties is het zo, dat als je als verzekerde een claim tot (forse) schadevergoeding indient, de verzekeraar dan de rechtmatigheid van die claim mag onderzoeken. Dit mogen ze overigens altijd, ook bij kleine schadegevallen.

Soms wordt daar een extern bureau of rechercheur voor ingehuurd die dan de opdracht krijgt om de omstandigheden rond de claim te reconstrueren of na te gaan als er gerede twijfel bestaat bij de schade afhandelaar omtrent de opgevoerde omstandigheden/gebeurtenissen.
Omdat zo'n bureau of rechercheur in opdracht werkt en betaald wordt door zijn opdrachtgever, de verzekeraar, zullen de opgevoerde bevindingen altijd wel enigzins 'gekleurd' worden gepresenteerd, en dan ten nadele van de claimende partij.
Er zijn immers grote belangen in het geding.

Als zo'n rechercheur het nodig vindt om nadere informatie bij de verzekerde/ claimer in te winnen over de omstandigheden en gebeurtenissen die tot de claim hebben geleid, dan werkt het idd. niet in je voordeel als je daaraan niet wil meewerken.
Verplicht ben je het overigens niet, je mag weigeren om aan zo'n onderzoek mee te werken als dit teveel je privacy zou schaden of als je de indruk hebt dat de onderzoeker partijdig is.

Als uiteindelijk, naar het oordeel van de verzekeraar, het dossier onvoldoende rechtvaardigt met de bevindingen van de extern ingezette middelen om tot uitbetaling over te gaan dan is de verzekeraar daartoe gerechtigd en mag zij de uitbetaling opschorten of zelfs geheel weigeren en de verzekerde zelf voor de schade laten opdraaien.
Dat is dan een mogelijke consequentie.
Vaak is het dus beter om wel mee te werken maar direct protest aan te tekenen als de onderzoeksmethode buiten proportioneel is of insinuerende bevindingen worden gerapporteerd.