Waar moet een uitvaartverzekering zich aanhouden met betreking tot tussentijds de premie verhogen?

voorbeeld je bent 40 en sluit een uitvaartverzekering af met nu de goedkoopste premie ten opzichte van anderen terwijl je bij de ander waar je was meer premie betaalde. Nu hoor ik over tussentijds verhogingen van premies... vandaar mijn vraag

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Of een verzekeraar de premie zo maar tussentijds mag verhogen ligt ook aan de vorm van de uitvaartverzekering. Er zijn namelijk uitvaartverzekeringen met zogenaamde indexering. Dat houdt in dat het bedrag waarvoor je bent verzekerd ieder jaar stijgt omdat de uitvaartkosten ook ieder jaar stijgen. Soms is daar al rekening mee gehouden in de premie en heb je geen jaarlijkse premiestijging, maar soms niet en krijg je ieder jaar en kleine opslag op de premie. Dat moet wel van te voren duidelijk zijn gemaakt aan je.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij een en-bloc wijziging verandert de verzekeraar iets in de voorwaarden en/of de premie zonder dat je dat hebt afgesproken. Je krijgt dan de mogelijkheid om de verzekering op te zeggen. Gelukkig zijn er genoeg maatschappijen die geen en-bloc clausule hebben in hun voorwaarden. Zij kunnen dus ook niet zomaar voorwaarden en/of premie aanpassen als het geen geindexeerde uitvaartverzekering is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Normaal gesproken staat de premie vast of is er een van voren afgesproken verband tussen het verzekerd kapitaal en de te betalen premie.

Daarvan mogen ze alleen afwijken als ze een en-bloc clausule hebben opgenomen. Als ze dat hebben gedaan, dan mogen ze de voorwaarden en /of de premie aanpassen, maar dan heb jij het recht om de verzekering op te zeggen. Verzekeraars zullen tenzij ze van hun klanten af willen erg terughoudend omgaan met het zich beroepen op een
en-bloc clausule.