Schuldhulpverlening Vraag

Mijn bewindvoerster legde mij het volgende uit.

We gaan er alles aan doen om zoveel mogelijk schuld (11000 euro) kwijt te schelden. Grote kans dat het ongeveer de helft zal zijn. Dus laten we zeggen 6000 euro wat overblijft. Ik weet dat mijn vaste lasten 600 euro exact zijn. Mijn inkomsten 1200 euro exact en mijn maand budget is 200 exact. Er blijft maandelijks 400 euro over voor de Gemeente om mijn schuld af te betalen.

Nu zat ik eens te denken, stel dat mijn bewindvoerster nou gelijk heeft. Dus mijn schuld word gereduceerd tot 6000 euro. Ik krijg van mijn vader binnenkort 1600 euro (dat heeft hij ooit geleend). Ik geef dat aan de Gemeente, en die doen het bij de schuld. Op dat moment is het totaal bedrag dus 3400 euro. Met die 400 euro per maand kan de Gemeente dus binnen 10 maanden die overige 3400 betalen.

Althans, zo is het mij ongeveer uitgelegd. Of zit het weer heel anders in elkaar. Mijn broertje vertelde mij dat de Gemeente mij niet na een jaar al laat gaan, ze gaan mij 3 jaar aan het lijntje houden. De Gemeente wil aan mij verdienen, zegt hij. Zij betalen de schuldeisers het hele bedrag.

Maar dat klopt niet, want waarom zegt mijn bewindvoerster dat zij met alle schuldeisers gaan onderhandelen. Als de Gemeente (volgens broertje) alles in een betaald, dan hoeven zij toch ook niet te onderhandelen? Begrijp ik het nou verkeerd, of denk ik te simpel....Wie kan mij daar meer over vertellen.

Groet,
Melvin

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Het traject van de schuldhulpverlening duurt 3 jaar. ALs je in die tijd meer kan aflossen is dat fijn voor je, maar vergeet niet dat er dan dus ook meer schulden kunnen worden afbetaald. Het is natuurlijk niet eerlijk tegenover de bedrijven waar jij schuld hebt gemaakt dat zij niets krijgen omdat jouw schuld voor de helft wordt teruggebracht. En wie denk je dat daar voor opdraaien?

Je moet dus gewoon die drie jaar volhouden. En wat er dan nog openstaat wordt kwijtgescholden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, juist doordat iemand maar 400 euro per maand kan aflossen verlagen schuldeisers het 'harde deel'
De schuldhulpverlening probeert met jou schuldeisers afspraken te maken. Ik denk niet dat ze de helft gaan kwijtschelden. Maar er worden regelingen getroffen. jij zult al de schuld die er is na de regelingen moten betalen. Al na gelang de hoogte van de schuld. Als de schuld is afgelost dan ben je van de schuld hulpverlening af.
ronron1212
13 jaar geleden
Je bewindwoordster heeft gelijk. De gemeente heeft hier niets mee te maken. Standaart is het zo, dat mensen een traject afleggen van 3 jaar om hun schulden af te betalen. Dan zijn ze schuldvrij. Soms kan het gebeuren vaak bij mensen met heel veel schulden, dat zij na de 3 jaar nog begeleid worden om te voorkomen dat zij weer in de schulden raken. ik kan je verzekeren dat de gemeente er buiten staat. Lekker je schulden afbetalen en zorgen dat je geen schulden meer maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je broertje heeft sowieso ongelijk ; de gemeente verdient helemaal NIETS aan mensen met problematische schulden in de WSNP, daar moet een hele hoop geld (van de trouwe (belasting)betaler) bij.
Ook is me niet duidelijk waarom de helft zou moeten worden kwijtgescholden, want dat is toch ook uitgegeven, maar goed, dat neem ik dan maar aan.

In de praktijk is het zo dat je maximaal drie jaar lang in de WSNP zit, en in die tijd zo veel mogelijk van je schuld wordt afgelost. Afhankelijk van je inkomen is dat of maar een klein deeltje, of bijna het hele bedrag, In die periode moet je trouwens we zien te leven van een absoluut minimum. Daarna wordt de rest kwijtgescholden. Met 400 euro in de maand echter zou je in drie jaar bijna je hele schuld plus bijkomende kosten / rente kunnen aflossen. Je betaat echter ook flink voor de bewindvoerder/ster - en die kosten kunnen een groot deel van de maandelijkse afossing bedragen - soms wel de helft. Daardoor heb je aan het eind vaak veel minder afgelost van je dacht - wat dan ook eigenijk niet uitmaakt, want de rest wordt toch kwijtgescholden / afgewimpeld op de belastingbetaler.

Ook zit er een kleine fout in je rekensommetje : 6000 - 1600 is niet 3400 maar 4400. Het vreemde in het verhaal echter is dat er al vòór aflossen wordt betaald over kwijtschelden ; bij mijn weten gebeurt dat pas NA de drie jaar WSNP met de restschuld. Vraag dat dus nog even goed na bij je bewindvoerdster.

Ik denk dat je te simpel denkt. Een schuld van 11000 euro met een inkomen van minimum, los je gewoon niet in drie jaar af. Never nooit. Er gaan namelijk enorme rentes overheen. Zie het maar als een soort hypotheek (met een veeeel lagere rente trouwens) ; die betaal je óók in drie jaar niet af. Ik zou dus niet weten hoe je 4400 euro in 10 maanden zou willen aflossen, want tegen die tijd is het bedrag al signifikant hoger geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Op zich een prima en duidelijk antwoord, maar naast de WSNP is er ook de schuldhulp op basis van bemiddeling / budgettering die nog geen gebruik van de WSNP maakt, daarbij kom je echter ook 3 jaar onder 'beheer' te staan. Ik weet wel dat bij dergelijke hulpverlening soms sprake is van een vergoeding voor de gemeenschappelijke kredietbank of andere instelling die bijvoorbeeld 3% van het inkomen of de schuld bedraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje, alleen lijkt het idd. tegenwoordig zo dat je maar beter niets kan hebben (van eigendom). Als je constant alles en zelfs nog meer uitgeeft, schieten ze je nog te hulp ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee zover wil ik het niet laten komen. Trouwens dat mijn bewindvoerster zelf begon over halvering kwijtschelding, betekent niet dat ik dollar tekens in mijn ogen heb. Ik heb die schulden gemaakt, dus ik ga ervoor knokken om alles af te betalen. Desnoods ga ik vaker overwerken, ik wil het gewoon binnen die drie jaar opgelost hebben.
Hallo Melvin,

Wat ik uit jouw bericht begrijp is dat je de WSNP ingaat.
Hoe ben jij bij die bewindvoerster terecht gekomen, is dat via de gemeentelijke schuldhulpverlening gegaan, wat zou betekenen dat een zogenaamd minnelijk traject mislukt is of ben je zelf naar een bewindvoerder gegaan. Deze moet namelijk, net als de bewindvoerder wsnp , betaald worden.

Als ik uitga van jouw cijfers praten we over een afloscapaciteit van € 400 euro/maand, op jaarbasis € 4800,00. Voor een schuldhulpverleningstraject van 3 jaar hebben we het over € 14.400,00 + € 1600,00 lening aan je vader = € 16.000,00

Deze totale afloscapaciteit is dus hoger dan de totale schuld. Ik begrijp niet waarom er geen betalingsregeling mogelijk was, aangezien je de schuld 100% af kunt lossen. Ik heb het vermoeden dat er een rekenfoutje zit in jouw redenering.

Ik ben heel benieuwd hoe jouw situatie er nu eigenlijk uitziet.