Mag een incassobureau/curator zomaar je uitkering in beslag nemen?

Er is bij een vriend van me beslag gelegd op zijn uitkering, waar hij al 2 maanden op heeft gewacht. Hij heeft twee maanden op droog brood geleefd en dan komt de uitkering binnen, en hij betaalt GELUKKIG de huur direct, en vervolgens 1 uur later is het restant totaal van zijn rekening verdwenen. Dit heeft de curator gedaan(rond 17:30 op een vrijdag vlak voordat ze zelf met vakantie gingen dus er kon niet meer gecommuniceerd worden), die hij toegewezen heeft gekregen vanwege een bedrijfsfaillissement.

Hij heeft dus de huur kunnen betalen, maar verder heeft hij nu dus helemaal niets meer te eten. De hele kerst thuis gezeten zonder ook maar iets. Onmenselijk natuurlijk, maar dat terzijde. Ik ben hier voor wat opheldering over de rechten en plichten. Ik kan me namelijk onmogelijk voorstellen dat die curator zomaar de hele rekening kan plunderen en de persoon letterlijk met lege handen achter te laten.

Alvast bedankt voor de hulp, word op prijs gesteld!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Erna55
9 jaar geleden
Een curator beheert het geld van de client.
De curator betaalt de vaste lasten.de curator geeft iemand leefgeld. Soms is het verhaal wat iemand vertelt niet helemaal duidelijk of niet helemaal correct.
Mijn advies: laat het zijn probleem zijn. Leen geen geld uit ! Iemand die een curator heeft mag geen nieuwe schulden maken, ook niet bij een kennis .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet juist, geldt alleen bij onder bewindvoering

Antwoorden (2)

Een incassobureau kan niet meer of minder dan ieder ander kan.

Een curator wel. Die wordt aangesteld door de rechtbank en behartigt de belangen van de schuldeisers van de gefailleerde persoon. Hij zal de failliete boedel liquideren met als doel de benadeelde schuldeisers van een uitkering te voorzien. Als het gaat om een eenmanszaak is er geen scheiding tussen ondernemings- en privévermogen en kan er dus ook verhaal volgen op alle bankrekeningen.

Wettelijk is vastgelegd dat een schuldenaar altijd minstens 90% van het bijstandsniveau over moet houden. Dit wordt de “beslagvrije voet” genoemd. Alleen op inkomsten boven dat bedrag mag dus beslag worden gelegd.

"Wanneer de schuldenaar failliet wordt verklaard verlies deze het beheer over zijn vermogen en komt de boedel onder beheer van de curator, ook wel de ‘bewaarfase’ genoemd. Een curator is een advocaat die wordt benoemd om het desbetreffende faillissement af te handelen. De curator dient de belangen van de schuldeisers te behartigen. Men moet toestemming vragen aan de desbetreffende curator bij elke rechtshandeling die financiële gevolgen kan hebben.

Handelingen zoals schenken, verhuren, verkopen, contracten sluiten, vorderingen betalen of innen kan men niet uitvoeren (de curator moet alle financiële activiteiten goedkeuren). Verder kan men niet verhuizen of dit nu een andere woonplaats is of het buitenland, behalve wanneer de goedkeuring van de desbetreffende rechter-commissaris is gegeven. De curator heeft dus de gehele financiële situatie in handen. Daaronder horen:
•Het maken van een lijst van de schulden en bezittingen
•Het openen van post en email
•Het beheren van het geld
•Het treffen van de nodige maatregelingen om de boedel in stand te houden
•Het mogelijk beëindigen van overeenkomsten
•Het rapporteren van het faillissement aan de rechter-commissaris
•Het verdelen van de baten onder de desbetreffende schuldeisers
•Het in beslag nemen van waardevolle- en administratieve zaken. Men krijgt hier een ontvangstbewijs voor

Bij tegenwerking van de gefailleerde (iemand die failliet is verklaard) of vermoeden dat deze vertrekt naar het buitenland, dan heeft de curator de mogelijkheid om het paspoort van de gefailleerde in te nemen. Verder kan de curator de persoon in (verzekerde) bewaring laten stellen. "

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie verder reactie.
Computoon
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
De curator mag niet alles De curator mag veel maar niet alles. Dat wil zeggen zaken kunnen worden herroepen. Ieder van de schuldeisers en ook de gefailleerde kunnen per verzoekschrift tegen elke handeling van de curator bij de rechter-commissaris bezwaar maken en eventueel om een herziening van besluiten vragen. De rechter-commissaris beslist daarop binnen drie dagen. Verder geldt dat de curator elke drie maanden verslag uitbrengt over de toestand van de boedel. Dit verslag wordt ter beschikking gesteld aan de griffie van de rechtbank en kan kosteloos worden ingezien. De termijn kan door de rechter-commissaris worden verlengd.
Bron (van reactie): http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/6547-de-curator-mag-wel-heel-veel.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
@Computoon, het gaat om een faillissement van een bedrijf, dus er is geen sprake van een beslagvrije voet.(Ik merk het alleen even op voor de vraagsteller).
De uitkeringsinstantie moet zelfs meehelpen aan de betaling.
En het beslag is niet uit de lucht komen vallen.
Computoon
9 jaar geleden
Geen beslagvrije voet? Dan zit een van mijn bronnen ernaast. Ik ben ervan uitgegaan dat de gefailleerde een eenmanszaak had en dus geen rechtspersoon was en daarom ook als privépersoon failliet was gegaan omdat er bij een eenmanszaak geen scheiding is tussen bedrijfs- en privévermogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Compu, hier even de Rijksoverheid site. Er zal niets in staan wat je nog niet weet.
Een doortimmerd antwoord is echt moeilijk door gebrek aan details. De vraag roept vragen op. Ik ben even alles op een rijtje aan het zetten. Zulke vragen beantwoorden vergen veel naslag, dat is niet zo één, twee, drie gedaan (zoals jij ook weet).

Gaat het om een eenmanszaak, een v.o.f. of een bv?
(Als een eenmanszaak failliet gaat ben je ook echt failliet - geen onderscheid tussen tussen bedrijfs- en privévermogen
Gaat het om een BV, dan is er recht op een beslagvrije voet, waar is dat bedrag gebleven?
Twee maanden geen uitkering op rekening?
Ineens wel uitkering op de rekening (gelijk huur betaald), rekening was dus niet geblokkeerd?
Vrijdag om 17.30 voor het weekend dus, curator haalt alles eraf? Was er een betalingsregeling die niet nagekomen is?
Twee maanden droog brood en nu helemaal niets meer te eten, mag de curator beslag leggen op een bankrekening, terwijl hij weet dat deze bedoeld is voor een uitkering?
Computoon
9 jaar geleden
Het probleem is dat we de vraag niet 'uit de eerste hand' hebben, van de gefailleerde dus. Wat mij verbaasd heeft in de vraag is het punt dat de gefailleerde zelf zijn huur betaald zou hebben. Dat past niet helemaal in 'het verhaal'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad een beetje vreemd merk ik zelf nu ook op, maar zal dat eens navragen. Wat ik wel zeker weet is dat hij een curator heeft toegewezen gekregen, dat is overigens al jaren geleden. In de tussentijd is er niets gebeurd(wellicht is de gefailleerde zelf ook deels verantwoordelijk vanwege passiviteit), er is niets van de schuld afbetaald en het moddert maar door. Zijn post gaat wel naar de curator toe. Maar hij krijgt zijn uitkering gewoon op zijn eigen rekening gestort en had in principe alles dezelfde eraf kunnen pinnen zonder dat zij daar iets aan hadden kunnen doen. Ik vind het zelf dus ook vreemd want hij betaald wel degelijk zelf de huur(samen met een vriend die inwoont weliswaar, maar dat terzijde). Zijn geld heeft hij dus gewoon zelf in beheer, ik zal het eens navragen want ik zie nu zelf ook pas in dat het plaatje zo helemaal niet klopt. Ook toen hij een tijdje gewerkt heeft vorig jaar kreeg hij gewoon zijn volledige loon op zijn rekening gestort. Rare situatie inderdaad. Het was wel een eenmanszaak dacht ik, als dat niet zo is zal ik dat later aanvullen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door te letten op de details bij de vraag merk je dat er veel niet klopt. Het is in feite het verhaal van de gefailleerde.
De reactie van Gast150492 levert een helderder beeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan er in ieder geval van uit gaan dat het verhaal niet uit de duim is gezogen. Wat voor nut zou dat hebben? Een paar dingen zijn zeker;
Curator heeft een volmacht om zijn rekening te plunderen, heb ik namelijk zelf zien gebeuren desbetreffende vrijdag.
En hij beschikt zelf over zijn bankrekening en het wat daarop gestort wordt. Nu ik me er wat in heb verdiept snap ik ook dat dat plaatje niet klopt, maar toch zijn dit de feiten. Ik zal het er eens met hem over hebben, kijken of hij een verklaring kan vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gast, dat bedoelde ik ook. Jouw verhaal is 100%.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon, Ik ging uit van een BV. In mijn reactie hierboven is het belangrijke woordje "niet" weggevallen.
Gaat het niet om een BV dan is er recht op een beslagvrije voet.
Gaat het om een BV dan is er geen recht op een beslagvrije voet, @gast150492
De rechter-commissaris bepaalt wat de curator allemaal mag.
Wat is de inhoud van het mandaat dat is afgegeven door de rechtercommissaris. Zonder kennis van dit mandaat is moeilijk te zeggen of de curator binnen het mandaat heeft gehandeld. Misschien kan uw vriend, samen met u, een gesprek bij de gemeente aanvragen om na te gaan of er nog iets via de algemene bijstand mogelijk is. Uw vriend verkeert wel in een heel beroerde situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ging om een eenmanszaak heb ik net te horen gekregen. En het is inderdaad een beroerde situatie Joan. Ik heb nog wat vragen als het niet erg is. Of er iets mogelijk is via de algemene bijstand, hoe moet ik dit concreet voor me zien? Want als we de gemeente binnen zouden lopen met de vraag of er 'iets mogelijk is via de algemene bijstand', dan zeggen zij natuurlijk, wat bedoel je met iets? En dat mandaat, is dat op te vragen of ergens in te zien?
Voor wat betreft de beslagvrije voet moet de beslaglegger (deurwaarder, curator) rekening houden met de hoogte van huur of hypotheekrente. Als dat niet gebeurde, dan moet de beslaglegger dat teveel ingehoudene terugbetalen. Behalve als jouw kennis niet de gevraagde gegevens heeft verstrekt!
Eigenlijk is dit specifieke kennis en zou de kennis naar een advocaat of het Juridisch Loket moeten gaan. Zonder die kennis is dit een moeilijke materie.
Meer info www.rvr.org (Raad voor de Rechtsbijstand) en www.hetjl.nl (Juridisch Loket).
Bij de RVR zit ook een tool om de beslagvrije voet (BVV) te berekenen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Om je oorspronkelijke vraag nog even te behandelen:
Het zal je duidelijk zijn wat een deurwaarder of curator mag.
Een incassobureau mag net zoveel als jij en ik. Alleen hebben die vaak iets meer kennis, waarbij de foute bureaus zich niet aan de regels houden die ze onderling hebben afgesproken. Dat kan nog wel eens intimiderend overkomen.
Het is wel handiger toch te komen tot een regeling, omdat de gerechtelijke kosten behoorlijk uit de hand kunnen lopen.
Noot: veel deurwaarderskantoren hebben een eigen incassobureau, gewoon in hetzelfde gebouw.