Wat moet er allemaal geregeld worden voor het volgende?

Vanaf mei t/m augustus ga ik 4 maand werken in Duitsland, een vakantiebaan. Wat moet er op zakelijk / papier gebied geregeld worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Verzekering, een goed arbeidscontract en wellicht is het renbodes de belasting telefoon te bellen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf, waar je de meeste tijd/werkt in 2011. Voor de belasting telt waar je het langst woonde in dat jaar (183 dagen), maar er zijn mogelijkheden, in +31 te wonen en in +49 te werken (en omgekeerd).

Zodra je je aanmeldt bij het Einwohnermeldeamt ben je woonachtig in Dld. Evt. heb je een Aufenthaltsgenehmigung nodig (als EU-burger enkel een formaliteit, pasfoto + paspoort + arbeidscontract laten zien en klaar; pas op: voor de pasfoto gelden in +49 andere regels dan in +31). Of je je echt moet/wil aanmelden, laat ik in het midden.

Voor de tijd dat je in Dld woont, kan je je de reizen naar je tweede woonplek (ik ga er vanuit dat je in NL ook geregistreerd blijft) van de belasting in Dld aftrekken, maar als je langer woont/werkt in NL, moet je je verdiensten gewoon daar opgeven en niet in Dld.

Met je ziekenfonds moet eens kijken of je in NL verzekerd blijft (is goedkoper) of een verzekering in Dld moet nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inschrijven bij de gemeente waar je gaat wonen. Een verblijfsvergunning aanvragen is noodzakelijk indien je langer dan 3 maanden daar verblijft en die krijg je alleen als je al een werkgever kunt opgeven. Dit formulier kun je direct bij het Einwohnermeldeamt krijgen.
Je moet dan met het formulier naar het Ausländeramt gaan en het hier invullen met;
een geldig paspoort of ID card,
2 pasfoto's,
het bewijs van zorgverzekering,
je Anmeldebestätigung, (verblijfsregistratie),
bewijs van financiële middelen of een brief/bewijs van je werkgever,
een gezondheidsbewijs voor verblijfsvergunning, dit kun je bij elke Duitse huisarts of Gesundheidsamt (gezondheidscentrum) krijgen. Ze kosten wel ca.€ 75,- bij het Gesundheidsamt en bij een huisarts zeker het dubbele.
Een verklaring van goed gedrag (Führungszeugnis) bij de Nederlandse ambassade kun je die in jouw geval verkrijgen.

Vraag voor de zekerheid nog even na bij de Ausländerbehörde ( immigratiedienst) in jouw regio, want het is niet leuk om te horen te krijgen dat je formulieren mist en de regels veranderen daar ook vaak. Het is daar nl.altijd rijendik wachten! Probeer dus vroeg te gaan en neem een goed boek mee, zodat je je niet verveelt tijdens het wachten. Ben je aan de beurt, dan kijkt een ambtenaar alles na en heb je alle papieren en zijn ze in orde, dan is het vaak in 10 min. gepiept.
Let wel op dat je paspoort niet verloopt gedurende je verblijf, want dan kan je alles opnieuw doen!
Het wordt binnen 2 weken in behandeling genomen en zolang krijg je dan een vervangend papier waarop staat dat alles in behandeling is.
Let wel op dat je na je werkperiode het bewijs meeneemt dat je daar 4 maanden belasting hebt betaald. Het is een soort boekje met strookjes. Dit kost je anders AOW voor die tijd dat je niet in Nederland belasting betaald hebt.
amc