Rechtzaak tegen belastingdienst loopt (toeslagen)- mag ik op vakantie? Wat zijn mogelijke problemen bij de douane?

Sinds november loopt een zaak met belastingdienst (toeslagen) -we hebben toen in nov 2013 bezwaar ingediend en vorige week kregen we te horen dat deze is door BD als ongegrond verklaard. We hebben net een rechtzaak opgestart, dat loopt nog, via jurist, er is nog geen datum bekend wanneer moeten we naar de rechtbank. Het betreft bedrag van 2900 euro. Het is geen boete maar terugvordering van volgens BD onterecht gekregen kinderoovangtoeslag (hun fout!!). We gaan 8 mei op vakantie buiten EU voor 12 dagen.
Mijn vraag is lopen we enkele risiko dat we kunnen bij de douane/ pasport kontrole vastgehouden worden? Hoe werkt dat? Volgens mij niet zolang de rechtzaak nog loopt en er is geen officieel uitsluitsel over of we moeten betalen. Maar ik weet het niet zeker.
Moeten we misschien wat documenten (kopies) meenemen over de lopende rechtzaak mocht de douane moeilijk doen?
2/Mocht de rechtzaak en uitsluitsel in onze nadeel bekend zijn voor ons vertrek wat is dan de kans dat we bij de douane het bedrag moeten betalen? Ook in het geval dat we zouden betalingsregeling hebben ?

Graag jullie advies
Bedankt
Alexandra

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als een belanghebbende tijdig en met goede redenen verzoekt om uitstel van de mondelinge behandeling, zal de belastingrechter dit verzoek in beginsel honoreren.
De zitting kan worden uitgesteld als u op het geplande tijdstip onmogelijk aanwezig kunt zijn. Dien het verzoek schriftelijk in en onderbouw uw verzoek. U schrijft dat er een rechtszaak is opgestart via een jurist, deze kan de vraag om uitstel voor u regelen.
Een belastingschuld komt niet automatisch in de paspoortsignalering. Deze moet door de ontvanger ven de belastingdienst worden doorgegeven. Dit gebeurt pas als de schulden hoger zijn dan € 2000,--. Bij reizen buiten de EU wordt altijd het paspoortnummer ingetoetst en kan de douane uw belastingschuld zien.
Als u beroep hebt aangetekend bij de belastingrechter en zolang de rechtszaak nog loopt, of een betalingsregeling loopt, wordt er geen paspoortsignalering naar de douane gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heel erg bedankt!