ik ben auteur en moet een factuur opmaken. Moet ik hier btw op noteren? Zo ja, hoeveel procent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Ten eerste moet je gerechtigd zijn om btw te heffen. Daarvoor moet je bij de Belastingdienst een zogenaamd btw-nummer aanvragen. Je kan dan ook zelf betaalde btw van de winst aftrekken. Als je dan toestemming hebt, kan je21% btw heffen. Het lage btw tarief is alleen voor voedingsmiddelen en bijzondere categorieën.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt alsof je ZZP (Zelfstandige Zonder Personeel). Voor het verkijgen van een BTW-nummer (dat op de factuur vermeld moet worden) moet je je inschrijven bij de KvK, waarna die je weer aanmeldt bij de belastingdienst die je dan het nummer verstrekken.

Maar er hangt nog veel meer wet- en regelgeving omheen waar je ook aan moet voldoen. Zie hiervoor de bijgevoegde link naar een site voor zzp'ers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artiesten vallen onder de 6% regeling dus acteurs waarschijnlijk ook
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat auteur, geen acteur.
Goede verwijzing naar ZZP, want ben aan een Belgische versie van ZZP (hopelijk versie 2014) bezig.

Ik probeer het complexe antwoord langs Belgische zijde te verduidelijken:

1. BTW-plichtige ben je van zodra je winstgevende activiteiten herhaaldelijk uitvoert. Dan MOET je een ondernemingsnummer en BTW-nummer krijgen. Maar als je omzet onder een bepaald bedrag blijft, kun je gelijktijdig weer vrijstelling krijgen als 'kleine zelfstandige' en kun je noch je aftrekbare BTW aftrekken en moet je in zekere zin je verkoopprijs of uurprijs verhogen met die niet aftrekbare BTW om dezelfde concurrentiekracht te hebben als groteren.

2. Auteursrechten vallen NIET onder de BTW, ook niet onder de 6% van kunstenaars of basisgoederen (boeken zelf bijvoorbeeld, let op: NIETS elektronisch want dat is 21%, ook schrijver voor enkel digitale media of internetsites). Dus hier wordt het al complex. Dit is ook veruit en absoluut en (voorlopig nog) de meest goedkope fiscale weg. Je vraagt dan best aan je uitgever om 15% roerende voorheffing te laten inhouden en die meteen door te storten. Onder bepaalde bedragen zijn die inkomsten dan zelfs 'liberatoir' wat betekent dat je ze niet altijd hoeft aan te geven, maar je doet dat beter gewoon altijd wel, want dat 'liberatoire' staat toch op de helling en bestaat straks niet meer. Maar dan moet je aanduiden dat de 'werkgever' (fout woord, moet zijn: betaler van auteursrechten) al die 15% roerende voorheffing inhield. Als die dat NIET inhield, dan wordt het belast aan 15% en moet je het 100% zeker zelf aangeven zodat het zo belast kan worden dat je geen gigantische opslag krijgt nadien, zowel qua BTW als qua belastingen én sociale bijdragen (echt dramatisch dan).

3. Tot slot is dat stramien van auteursrechten dan zo geniaal dat je er ook GEEN sociale bijdragen op betaalt (nu al 23% van uw inkomen van drie jaren geleden of bij starters, van het inkomen van het eerste volledige kalenderjaar - ja, zelfs sommige boekhouders worden gek van dit soort detailwetjes). Tenminste als je anders nog voldoende loontrekkend werd en bijdraagt in een sociaal stelsel van niet zelfstandigen (RSVZ in België is de dienst daarvoor).

Dus werkelijk prachtig... maar zorg dus dat je de kleine lettertjes niet overtreedt.

Anders ben je gewoon BTW-plichtige, moet je BTW op je omzet rekenen en de facturen die je dan wellicht zelf uitschrijft, een boekhouding voeren en ook gewone belastingen betalen en sociale bijdragen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tijs van den Boomen is specialist op dit vlak, zie ook http://www.tijsvandenboomen.nl/?page_id=5. In zijn laatste ZZP 2013 lees je alle details daarover, maar let op: je zult bepaalde teksten soms verschillende malen moeten lezen om te begrijpen of het van toepassing is op jou. Wel goed informeren samen met je werkgever welke weg je bewandelt!