Hoe ga ik om met niet betaalde loonheffing?

Ik doe een administratie voor een stichting. Deze maakt winst (niet de bedoeling, doch gebeurt wel) en moet VpB betalen. Zij hebben vrijwilligersbijdrage betaald aan vrijwilligers bedoeld een tegemoetkoming te bieden in de kosten en niet om loon te betalen. Dat willen ze ook niet doen. Zij blijven met vrijwilligers werken en zullen de werkelijke kosten vergoeden. De vraag is hoe de stichting dit op een goede manier kan doen, dus geaccepteerd door de belastingdienst. Hoe ga ik hier het beste mee om richting belasting inspecteur. Ze hebben dus in 2013 t/m 2017 vergoedingen betaald.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/werken-als-vrijwilliger/vrijwilligersvergoedingen/vrijwilligersvergoedingen
Omdat er winst wordt gemaakt is er nog geen sprake dat er vpb moet worden betaald wel als er commerciële activiteiten worden ontplooid
https://vfsa.nl/kennisbank/vennootschapsbelastingplicht-stichting/

Antwoorden (1)

Als de stichting een ANBI (algemeen nut beogende instelling) of sportorganisatie is, kan de vrijwilligersregeling worden toegepast. Is de stichting dat niet, dan kan de vrijwilligersregeling alleen worden toegepast als de stichting niet VPB-plichtig is. Anders is op termijn fiscale trammelant te verwachten (want is er dan wel sprake van vrijwilligers of onderbetaalde pseudo-werknemers...)

De regeling wordt hieronder beschreven. Hij is eenvoudig in het gebruik en je krijgt er geen gedoe mee bij correcte toepassing. En veel eenvoudiger in gebruik dan vergoeding van werkelijk gemaakte kosten. Want hoe bepaal je die? Eenvoudig bij reizen met openbaar vervoer maar anders? Dat moet je allemaal controleren, administreren en kunnen bewijzen.

De tekst van de site van de Belastingdienst:

"Een vrijwilliger is iemand die voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen niet in fictieve dienstbetrekking is en die niet 'bij wijze van beroep' werkt voor 1 van de volgende organisaties:

    een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen

    een sportorganisatie

    een algemeen nut beogende instelling (ANBI)

Bij een sportorganisatie en een ANBI zijn de rechtsvorm en het wel of niet aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen niet van belang.

Een vrijwilliger is iemand die alleen een beloning krijgt die binnen de grenzen van een vrijwilligersvergoeding blijft. Een belangrijk kenmerk van vrijwilligerswerk is namelijk dat een vergoeding niet in verhouding staat tot het tijdsbeslag en de aard van het werk.

Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en maximaal € 1.500 per kalenderjaar.

Als u binnen deze maximumbedragen iemand een vergoeding of verstrekking per uur betaalt, dan beschouwen wij een uurvergoeding van maximaal € 4,50 (of € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 22 jaar) als vrijwilligersvergoeding.

Betaalt u een vrijwilliger niet per uur, maar per activiteit, dan moet u de vergoeding omrekenen naar een vergoeding per uur. Over een uurvergoeding van maximaal € 4,50 (of € 2,50 voor een vrijwilliger jonger dan 22 jaar) hoeft u geen loonheffingen in te houden en te betalen. Ook hoeft u geen urenadministratie bij te houden.

Betaalt u een marktconforme beloning en is degene aan wie u deze betaalt, aan te merken als werknemer, dan gelden de normale regels voor de loonheffingen."
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt.
Maar mijn vragen zijn hier niet mee beantwoord.
Vraag is hoe de stichting dit op een goede manier kan doen, dus geaccepteerd door de belastingdienst?
En hoe ga ik hier het beste mee om richting belasting inspecteur?
Heb jij ook zoiets beleefd en hoe ben je er toen mee omgegaan?
Computoon
5 jaar geleden
Ik heb zoiets niet beleefd want ik werk niet voor een stichting die vrijwilligers vergoedingen betaalt. Maar wat ik wel weet, is dat je grote ongemakken/kosten kunt krijgen als je mensen moet verlonen maar dat ten onrechte niet doet. Ik heb in mijn antwoord de vrijwilligersregeling beschreven zoals die in handboek loonheffingen en op de site van de Belastingdienst staat. Maar dan moet iemand uiteraard wel vrijwilliger zijn, volgens de criteria van diezelfde dienst. In mijn antwoord heb ik de criteria vermeld waaraan iemand moet voldoen om door de belastingdienst als vrijwilliger te kunnen worden aangeduid. Wordt aan die criteria niet voldaan, dan is de persoon in kwestie fiscaal gewoon geen vrijwilliger -ook al beschouwt de organisatie ze wel zo- maar "iets anders". Als dat "iets anders" werknemer of pseudo-werknemer is, moet er loon worden betaald over de gewerkte uren. Ook al was dat eigenlijk niet de bedoeling.