Waar is een sofinummer goed voor?

Ik kom uit het buitenland maar ben in Nederland voor mijn studie. Nou heb ik tot begin van het jaar ook een sofinummer aangevraagd, voor het geval dat ik een bijbaantje krijg.
Ik heb laatst nou onderzoek aan de universiteit meegedaan, waar je 20 Euro betaling hebt gekregen, en die onderzoekster zij tegen mij dat ze daarvoor nou ook mijn sofinummer nodig hebben.
Nou ben ik echt niet zeker waarvoor je de sofinummer eigenlijk hebt. Ik dacht het was alleen voor als je een baan hebt en belasting moet betalen? Als ik nou de uni mijn sofinummer geef, wat precies kunnen ze ermee doen, en waarvoor kunnen zij ze nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft verrassend goed nederlands voor een buitenlander. How come?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf van buitenlands komaf, en weet dat er jaren overheen gaan voor je iets zinnigs kan schrijven. Maar goed, we houden het op hulp ;-)

Antwoorden (4)

Omdat je die 20 euro ook bij de belasting moet opgeven officieel, daar betaal je ongeveer 5% belasting over en geef je op onder "overige inkomsten" bij je belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet tegenwoordig het BSN = burgerservicenummer.

Het nummer dient tevens als registratienummer voor de verzekerde of uitkeringsgerechtigde voor de uitvoering van wettelijke voorschriften inzake de sociale zekerheid. De invoering van het sofinummer, waar veel debat over privacy aan vooraf ging, werd geregeld in de Wet persoonsregistratie (Stb. 1988, 655).

Voor jou geldt:
Het toekennen van een sofinummer door de Belastingdienst zal alleen nog maar gebeuren voor personen die niet in aanmerking komen voor een BSN van een gemeente, maar wel een relatie hebben met het sociaal/fiscale domein. Deze zgn. niet-ingeschrevenen dienen zelf een sofinummer aan te vragen bij de Belastingdienst zodra ze in Nederland willen werken en daar sociaal verzekerd willen zijn.

Het sofinummer werd al sinds 2006 op het rijbewijs, paspoort en identiteitskaart aangegeven als BSN of persoonsnummer.
Behalve op reisdocumenten verstrekt aan Nederlanders die in het buitenland wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is om jou legaal te kunnen betalen. Ook al wordt die 20 euro niet direct belast zoals bv salaris op een loonstrookje, het is toch een bron van inkomsten en moet als zodanig geregistreerd worden. Ze kunnen er geen kwaad mee en houden jou er juist mee uit de problemen.

Voor een technische uitleg zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Sofinummer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het sofinummer is het persoonlijke administratienummer waaronder een belastingplichtige geregistreerd staat bij de Belastingdienst. In principe krijgt iedereen die in Nederland belastingplichtig is of verzekerd is voor de sociale verzekeringen een sofinummer. Vreemdelingen krijgen geen sofinummer als ze:

niet rechtmatig in Nederland verblijven; en/of
niet over de voor arbeid benodigde papieren beschikken; en/of
in een asielprocedure zitten.