Huurtoeslag en inwonende student; wat zijn de regels?

Ik studeer en woon op mezelf, maar officieel (bij de gemeente) ben ik bij mijn vader ingeschreven. Mijn woonruimte is namelijk een houten huisje op eigen (familie) land waar geen huisnr./postadres etc. bij zit.

Dit jaar heeft mijn vader voor het eerst een terugvordering van de belastingen gekregen, omdat hij teveel huurtoeslag zou hebben ontvangen.
Ik heb een bijbaan, maar ben dus ook nog student (zonder studiefinanciering inmiddels). Vergeleken met het jaar ervoor ben ik niet meer gaan verdienen en ook toen had ik geen studiefinanciering meer.

Bij de Belastingdienst kreeg ik geen duidelijk antwoord over wat we samen hadden mogen verdienen om geen terugvordering te krijgen. Boven de 28.000 euro komen we in ieder geval niet.
Zijn er bepaalde richtlijnen voor wat een inwonend studerend kind mag bijverdienen ivm. huurtoeslag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Voor inwonende kinderen tot 23 jaar is er een bepaald bedrag vrijgesteld. Dat is dit jaar 4627 euro. Studiefinanciering telt sowieso niet mee als inkomen. Als je dit jaar 23 bent geworden, kan het dus zomaar zijn dat er weinig is veranderd in je situatie, maar dat jullie toch dit jaar voor het eerst moeten terugbetalen.

Verder IS er niet echt een richtlijn te geven hoe veel jij zou kunnen verdienen (als je minimaal 23 bent) zodat de huurtoeslag er niet teveel op achteruit gaat. Als je vader boven het sociaal minimum zit, gaat elk extra inkomen al heel snel verschil maken.

Kijk ook even na of je officieel wel mag wonen waar jij nu woont. Je bent verplicht je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk de meeste tijd van de week verblijft. Als je je daar niet mag inschrijven, vraag ik me af of je daar wel mag wonen. Zo niet, dan kun je dat misschien alsnog officieel regelen met de gemeente. Heeft je vader ook geen problemen meer met de huur toeslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je wilt weten wat de gevolgen van je inkomen zijn voor de huurtoeslag, kun je zelf een proefberekening maken op de site: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Toegevoegd na 19 uur:
Zoals Fisbel in zijn reactie schrijft, heb ik het bedrag voor dit jaar genoemd dat is vrijgesteld voor inwonende kinderen jonger dan 23. Op zich klopt dat bedrag, maar als je nú moet terugbetalen, gaat dat waarschijnlijk over de toeslagen van 2012. Daar had ik even niet aan gedacht. Voor 2012 was het vrijgestelde bedrag 4527 euro: honderd euro lager dus dan dit jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
++ Prima antwoord: zoon is in de loop van het belastingjaar met alle waarschijnlijkheid 23 jaar geworden. Kanttekening: de verstrekte informatie betreft 2013. Het terugbetalen van (een gedeelte van) de huurtoeslag betreft 2012 (of een eerder jaar) Verder:
Het maximum toetsingsinkomen ouder(s) + zoon is voor 2013 – € 28.550 // voor 2012 is dat € 29.990 en voor 2014 – € 29.325
N.B: cijfers gaan er vanuit dat de vader nog niet de pensioensgerechtige leeftijd heeft bereikt. M.a.w: het antwoord op de vraag hoeveel de zoon mag bijverdienen om nog (enig) recht op huurtoeslag 2014 te hebben is: inkomen vader + inkomen zoon < € 29.325
Als de zoon niet meer ingeschreven staat: inkomen vader < € 21.600
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ja, natuurlijk: dat gaat over 2012. Het jaar loopt al zo op z'n eind dat ik daar niet eens aan gedacht had. Bedankt voor de aanvulling! Zal het voor de volledigheid ook even corrigeren in m'n antwoord. Ik ben trouwens niet uitgegaan van de maximale inkomstengrens voor huur toeslag. Ook wanneer je daar ruim onder blijft, moet je soms flink terugbetalen wanneer je inkomen hoger is dan ingeschat. Het verschil in huurtoeslag tussen een inkomen op het sociaal minimum en een minimumloon is al gauw 120 euro per maand. Met een minimumloon heb je nog steeds recht op huurtoeslag, maar over een jaar 1440 euro aan toeslag terugbetalen is dan wel behoorlijk schrikken als je dat niet aan zag komen.