Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Huurtoeslag en inwonende student; wat zijn de regels?

Ik studeer en woon op mezelf, maar officieel (bij de gemeente) ben ik bij mijn vader ingeschreven. Mijn woonruimte is namelijk een houten huisje op eigen (familie) land waar geen huisnr./postadres etc. bij zit.

Dit jaar heeft mijn vader voor het eerst een terugvordering van de belastingen gekregen, omdat hij teveel huurtoeslag zou hebben ontvangen.
Ik heb een bijbaan, maar ben dus ook nog student (zonder studiefinanciering inmiddels). Vergeleken met het jaar ervoor ben ik niet meer gaan verdienen en ook toen had ik geen studiefinanciering meer.

Bij de Belastingdienst kreeg ik geen duidelijk antwoord over wat we samen hadden mogen verdienen om geen terugvordering te krijgen. Boven de 28.000 euro komen we in ieder geval niet.
Zijn er bepaalde richtlijnen voor wat een inwonend studerend kind mag bijverdienen ivm. huurtoeslag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor inwonende kinderen tot 23 jaar is er een bepaald bedrag vrijgesteld. Dat is dit jaar 4627 euro. Studiefinanciering telt sowieso niet mee als inkomen. Als je dit jaar 23 bent geworden, kan het dus zomaar zijn dat er weinig is veranderd in je situatie, maar dat jullie toch dit jaar voor het eerst moeten terugbetalen.

Verder IS er niet echt een richtlijn te geven hoe veel jij zou kunnen verdienen (als je minimaal 23 bent) zodat de huurtoeslag er niet teveel op achteruit gaat. Als je vader boven het sociaal minimum zit, gaat elk extra inkomen al heel snel verschil maken.