Moet ik aangifte inkomstenbelasting doen over rekening in Duitsland?

Normaliter laten wij de belastingaangifte altijd doen door de boekhouder, maa rnu heb ik toch het programmatje van de belastingdienst gedownload. Zie ik tot mijn verbazing dat er een rekening op mijn naam staat in Duitsland. Nou is dat niet heel raar aangezien mijn opa en oma in Duitsland wonen echter heb ik dit nooit geweten. Ik heb geen idee hoeveel er op die rekening staat en krijg ook nooit post of afschriften o.i.d.. Moet ik hierover aangifte doen bij de belastingdienst? en zo ja, hoe kom ik er dan achter hoe veel er op die rekening staat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ik zou de bank eens bellen of mailen om te vragen hoeveel er op die rekening staat. En je opa en oma vragen of zij misschien een spaarrekening voor je hebben geopend. En natuurlijk moet je die rekening en het bedrag dat er op staat aangeven. De belastingdienst heeft ook buitenlandse bankrekeningen in de peiling. Meestal dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als ik hier niet naar had gekeken had ik niet eens van het bestaan afgeweten. Hoe kan ik aangifte doen over iets waarvan ik niets weet. rekening staat wel op mijn naam, maar ik heb geen zeggeschap over die rekening geloof ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Caat: je hebt helemaal gelijk! @kleintje: Jij hebt ook gelijk. Wat je niet weet kan je niet aangeven. Maar als je het eenmaal weet, moet je wel aangifte doen. Wel vreemd dat er een rekening op je naam staat en je niet weet wat er op staat. Dus vragen aan de bank of je grootouders.
Er valt helemaal niets aan te geven, voordat vast staat onder welke voorwaarde(n) jij de beschikking heb over de spaarrekening. Dus aan opa/oma maar eens vragen hoe de vork aan de steel zit. Het kan zijn dat de grootouder(s) een spaarrekening hebben geopend op jouw naam en dat die pas op 18 jarige leeftijd aan jouw wordt over gedragen. Pas wanneer jij het volledige beheer over de rekening hebt telt de rekening mee voor de belasting in box 3.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ouder bent dan 18 en de spaarrekening op jouw naam staat dien je dit netjes in box-3 op te geven.