Mijn geërfde woning is verkocht voor minder dan de woz-waarde, kan ik bezwaar maken bij de belastingdienst op de erfbelasting?

Ik heb reeds bezwaar ingediend bij de gemeente, dit bezwaar is afgewezen. De erfbelasting is gebaseerd op de WOZ-waarde. Deze is echter 2 ton hoger dan het bedrag, waarvoor het huis verkocht is.

10 jaar geleden
3.6K
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook bijvoorbeeld: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=32&t=104060
ronron1212
10 jaar geleden
Waarde bij verkoop heeft geen relatie tot de WOZ waarde.

Antwoorden (3)

Ken zo'n situatie van dichtbij.

Nee, daar is niets aan te doen. Als het bezwaar tegen de WOZ-waarde is afgewezen, heb je pech. Andersom had je geluk gehad als het huis verkocht zou zijn tegen een hoger bedrag dan de WOZ-waarde. Dan had ook de WOZ-waarde gehanteerd moeten worden voor de erfbelasting.

Toegevoegd na 9 uur:
Nog een stukje tekst hierover van de site van een notaris (en een advies), zie de bron.

"In het algemeen is voor waardering van zaken voor de erfbelasting nog steeds de waarde in het economisch verkeer van belang. Voor woningen is bepaald dat deze waarde in het economisch verkeer voortaan wordt gesteld op de WOZ-waarde van die woning. Nu de WOZ-waarde ieder jaar opnieuw wordt vastgesteld, zou dit een reële waarde moeten zijn. In veel gevallen zal die WOZ-waarde een prima weergave van de werkelijkheid zijn. Echter, als dat niet zo is, is er in de successiewet geen mogelijkheid opgenomen om tegenbewijs te leveren tegen een te hoge WOZ-waarde. Het is dus van groot belang dat u uw WOZ-beschikking voortaan nog kritischer bekijkt en u eventueel tijdig bezwaar indient. Indien de erfgenamen de WOZ-waarde te hoog vinden, staat hen wel een andere weg open. De erfgenamen kunnen als nieuwe verkrijgers/eigenaars na een overlijden namelijk een nieuwe WOZ-beschikking aanvragen, waar dan eventueel wel weer bezwaar en beroep tegen openstaat. De nieuwe WOZ-beschikking geldt dan ook voor de erfbelasting. Ons advies is dus om uw eigen WOZ-beschikking goed in de gaten te houden en eventueel tijdig bezwaar in te dienen als u van mening bent dat de waarde te hoog is. Mocht dat toch niet goed gebeurd zijn en de erfgenamen vinden de WOZ-waarde te hoog, dan zullen zij snel na het overlijden een nieuwe WOZ-beschikking aan moeten vragen. Deze nieuwe beschikking is dan weer vatbaar voor bezwaar en beroep."
Computoon
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Plus.
Ik dacht dat je de WOZ-waarde óf de verkooprijs mocht hanteren bij de erfbelasting, maar dat is dus niet zo.
Ivana
10 jaar geleden
Ik zou zeker de belasting inlichten over het uiteindelijk bedrag dat het pand heeft opgebracht. Zeker als er zo'n groot verschil is tussen de WOZ-waarde en de opbrengst.
Computoon
10 jaar geleden
Zal niet helpen. Belastingdienst voert alleen de wet uit..
De WOZ waarde is gebaseerd op een onafhankelijke taxatie van de waarde van het huis.
Nu is het huis voor een ander bedrag verkocht dan de taxatie waarde.

De juiste weg is bezwaar aantekenen, omdat de waarde in het economische verkeer lager is dan de door de gemeente geschatte waarde.
Dit bezwaar heeft u ingediend, maar is afgewezen.

Nu kunt vragen aan de belastinginspecteur om de erfbelasting baseren op de waarde in het economische verkeer ipv de WOZ waarde.
Kortom vraag of de inspecteur een nieuwe beslissing neemt wat hoogte is van de erfenis.

Ook is het mogelijk dat de hoogte van de erfenis achteraf bij gesteld kan worden op grond van een nieuwe feit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste,

Het mogelijk bezwaar te maken. Dit kan middels een beschikking op verzoek nieuwe belanghebbende. Het beste is dit uit handen te geven aan een juridisch specialist. Previcus doet dit op basis van geen besparing geen kosten. Uiteraard zijn er meerdere die dit doen.

Groet