Mag de verkoper de prijs aanpassen omdat de btw wordt verhoogd van 19% naar 21%?

Ik heb een keuken gekocht, maar deze wordt medio november pas geplaatst. Nu heeft de verkoper een brief gestuurd dat de prijs wordt aangepast i.v.m. de btw-verhoging. Ik heb het contract al getekend. Mag dit en is dit wettelijk gezien correct?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
factuur terug sturen, en laten aanpassen naar 19%
(oplichter)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag hij niet.Een ondernemer kan pas daadwerkelijk zijn prijzen aanpassen als gevolg van BTW verhogingen of verlagingen op en vanaf het moment dat de BTW wijziging in werking treedt. Slinkse verhogingen kunnen natuurlijk altijd maar daar gaat het nu niet om. Ook prijswijzigingen als gevolg van onvoorziene duurdere grondstoffen en/of productiekosten kunnen niet worden doorberekend nadat de koop gesloten is. In uw geval geldt dat ook. Het of de contracten zijn getekend. Alleen het tijdstip van aflevering en het in elkaar zetten van de keuken thuis ligt nog in het verschiet. Maar boekhoudkundig moet de koop ten volle gesloten worden geacht inclusief het begrip dat het product van de voorraad is afgescheiden.

Antwoorden (6)

Als je een contract hebt getekend waarop de prijs en de btw zijn vastgelegd dan mag deze niet worden aangepast.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat kan alleen als in het koopkontrakt staat dat wettelijke wijzigingen met een financiële consequentie zullen worden verrekend met de klant. Zou de btw van 19 naar 17 gaan, dan had je ongetwijfeld 2% terug willen hebben.

Mogelijk kun je de keuken laten factureren en betalen in september, maar daar zit dan wel het risico aan vast dat je bij een failissement je geld (minus de aanbetaling als de verkoper is aangesloten bij cbw) kwijt bent.

Overigens is het wel vreemd dat de rekening nu al komt, want de btw verhoging is op dit moment nog slechts een voorstel.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is bij een faillissement geen probleem, je heb immers geen goederen ontvangen.
paulus811
11 jaar geleden
Nee, maar wel betaald dus wel degelijk een probleem
nee dat mag hij niet, als de BTW verhoogd is dat pas per 1 januari 2013, alle facturen van voor die tijd moeten met 19% belast worden. je leverancier draagt de BTW af aan de fiscus tot een maand na de wijziging.
dus laat hem maar vast de factuur van de keuken sturen.
ook al zou je de factuur een half jaar later betalen dan nog blijft het 19%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er aan wat in het koopcontract staat. Als daarin een prijs zonder btw staat dan is dat totaalbedrag bepalend. Het tijdstip van levering is bepalend voor de hoogte van het % afdracht van de door de verkoper af te dragen btw.
Omdat de btw verhoging ingaat op 1 oktober is bij levering in november 21% af te dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk eigenlijk dat als het contract getekend is, de prijs ook vaststaat.
het lijkt mij niet toegestaan.

"Ik heb het contract al getekend." het contract is van 2 kanten / door 2 partijen getekend !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Prijzen zijn in principe vrij. Als een winkel plotseling zijn prijzen verhoogt, kun je daar als consument niets tegen ondernemen.

Wordt de prijsverhoging doorgevoerd nadat je een overeenkomst hebt gesloten, is dat anders. In dat geval is de leverancier in principe verplicht de overeenkomst volgens de afgesproken prijs na te komen. Wel zijn er een aantal uitzonderingen, zoals:

In het geval van wettelijke prijsverhogingen (bijvoorbeeld van de BTW) mag de leverancier dit doorberekenen.

In de algemene voorwaarden kan een leverancier opnemen dat hij binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst de prijs mag verhogen. Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden. Na 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst mag de prijs verhoogd worden zonder dat hier ontbinding tegenover staat. Maar dit mag dan geen onredelijke prijsverhoging en niet zonder goede reden zijn."

Bron: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/prijsverhoging/prijsverhoging/

Ja, het mag dus. Misschien is het een optie hem te vragen om de keuken al per 30-09-2012 aan jou te laten factureren en een betalingstermijn te geven van 45 dagen? (Als hij daar in trapt...)

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens de site van de Belastingdienst gaat de verhoging van het hoge BTW-tarief in op 01-10-2012.
(Bron: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/verhoging-algemene-btw-tarief?gclid=CIHRvdLXurECFa4mtAod5jkAqQ)
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Niet voor het percentage. Wel is het zo, dat aan consumenten prijzen inclusief BTW moeten worden afgegeven en aan ondernemers niet (omdat voor de meesten van hen de BTW geen kostenpost is). De consumenten zullen dus meer last hebben van de BTW-verhoging dan een ondernemer, eenvoudigweg omdat voor eerstgenoemden alles duurder wordt. Als het BTW-percentage verandert 'kan de ondernemer daar niets aan doen', hij wordt er niet beter of slechter van. Zou hij echter aan consumenten (uit commercieel oogpunt) de BTW-verhoging niet doorberekenen voor al vastgelegde contracten, dan moet hij per 01-10-2012 nog steeds een factuur maken met het 'nieuwe' percentage en het verschil terugrekenen tot een korting. Stel: keuken kost euro 6000.- excl. BTW, dat zou bij het huidige BTW-tarief een consumentenprijs geven van euro 7140.- en bij het nieuwe euro 7260.-. Verschilbedrag (7260 -/- 7140) = euro 120,00, ofwel vóór nieuwe BTW (120/1,21) = euro 99,17.
Die euro 99,17 is dus de korting die de ondernemer zou moeten geven om op de oude prijs inclusief BTW uit te komen en die dus ten laste gaat van zijn omzet. (Controle: (6000 -/- 99,17) * 1,21 = euro 7140.-. ) Voor het idee: dat is 1,65%. Zo'n korting lijkt me nog wel te doen voor een ondernemer.