Als je een lease auto van je werkgever ook prive gebruikt (meer dan 500 km per jaar) dan wordt dat door de belastingdienst gezien als inkomen.
Om dat 'inkomen' niet belastingvrij te laten zijn, wordt er een gedeelte van de nieuwwaarde van de auto opgeteld bij je inkomen zodat je daarover belasting betaalt. Dat is de bijtelling.
De bijtelling is dus altijd een bruto bedrag dat bij je bruto inkomen wordt opgeteld, en daarna wordt berekend hoeveel je belasting is.
Het percentage van de nieuwwaarde van je auto verschilt, afhankelijk van de soort motor. In principe is dat 22% voor brandstof (dus auto's met een CO2 uitstoot meer dan 0) en 16% voor elektrisch (voor maximaal 30.000 euro nieuwwaarde), daarboven 22%.
2 weken geleden