Hoeveel geld mag je binnen de EU contant bij je hebben?

Hallo,

Ten eerste alvast bedankt voor de moeite.

Twee vragen:
- Hoeveel geld mag je contact bij je hebben als ik bijvoorbeeld met het vliegtuig naar Berlijn ga? Het maximale is 10.000 euro, mag ik meer meenemen als ik het aan geef, wat zijn hier de risico's van? Hoe kan ik
aantonen dat het contante geld van mij is, met een bankafschrift?

- Hoeveel geld mag je contant bij je hebben als ik bijvoorbeeld met de auto naar Berlijn ga en ik word bij de grens aangehouden?

Fijne avond.

Toegevoegd na 47 seconden:
Berlijn is slechts een voorbeeld. Kan ook Spanje/Frankrijk zijn bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.6K

Antwoorden (2)

Die 10.000 euro geldt voor buiten de EU.
Neemt u € 10.000 of meer mee als u de Europese Unie in- of uitreist? Dan moet u aangifte doen bij de Douane. Het maakt niet uit of u geld meeneemt of andere waardepapieren (liquide middelen). Het is meldingsplicht. U hoeft geen belasting te betalen.

Dus verlaat u de Europese Unie niet? Of verlaat u het vliegtuig of schip waarmee u de EU inreist niet? Dan hoeft u geen aangifte voor de liquide middelen te doen.
En dan is er ook geen maximum bedrag.
De risico's ? Die spreken vanzelf.
Als ook maar iemand vermoed dat jij zo veel geld bij je hebt, ben je je leven niet zeker.
En als je - door wat voor omstandigheden dan ook - wordt aangehouden en je hebt enorme sommen geld bij je, dan kan er een onderzoek volgen of dat niet zwart is.
Uiteindelijk is het betalingsverkeer zo makkelijk geworden dan geen zinnig mens zomaar met zo veel geld gaat reizen.

Staat allemaal op de site van de Douane en ook de voorbeelden die gegeven worden gaan alleen over het reizen buiten de EU>

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/geld_over_de_grens_meenemen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!
Overal binnen de EU geldt dat bedragen vanaf 25.000 euro contant als 'verdacht' worden beschouwd. Contante bedragen tot 10.000 euro mogen worden meegevoerd, daarboven moet aannemelijk worden gemaakt waarvoor dit bestemd is en wat de herkomst van het geld is.
De controle op contant geld is niet automatisch. D.w.z. dat er steekproefsgewijs wordt gecontroleerd op de invoer of uitvoer bij landsgrenzen op eventuele illegale zaken. Is het vervoermiddel en/of de persoon bekend bij justitie en/of douane dan loop je een extra grote kans om 'er uit gepikt' te worden.

Als niet onomstotelijk aannemelijk kan worden gemaakt dat gevonden illegale bedragen een strikt legaal doel dienen dan worden deze in beslag genomen en volgt een strafrechtelijk onderzoek. De in- of uitvoerende perso(o)n(en) kunnen zonodig in verzekerde bewaring worden gesteld ten behoeve van het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!