Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik woon al een half jaar niet meer in mijn koophuis. Als ik het nu te koop zet, mag ik dan over heel 2014 hypotheekrenteaftrek rekenen?

periode gewoond in Koophuis: jan tm mei
daarna verhuisd.
van plan te koop te zetten in november.

kan ik dan alleen voor de maanden jan tm mei en nov-dec de hypotheekrente aftrekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
709

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een woning die leeg én te koop staat, mag u als eigen woning opgeven gedurende maximaal 3 jaar na het kalenderjaar waarin u de woning hebt verlaten. Voor u betekent dat dat er in 2015, 2016 en 2017 nog hypotheekrenteaftrek mogelijk is als de woning niet zou zijn verkocht én leeg staat.

Bij u doet zich een bijzondere situatie voor. Een gedeelte van 2014 stond uw woning leeg, maar niet te koop. Als u zich in deze periode uitgeschreven heeft is de renteaftrek gedurende deze periode niet toegestaan (juni t/m oktober). De woning belandt voor deze periode in Box 3. Er is echter in deze periode ook geen bijtelling inkomen vanwege het eigenwoningforfait.

Als u in deze periode nog ingeschreven stond op het adres van de tijdelijk verlaten woning, is hypotheekrenteaftrek wel mogelijk. De woning was in die periode immers formeel nog steeds uw hoofdverblijf. Dat u een tijdje elders bivakkeerde doet hier niets aan af.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding