Ik woon al een half jaar niet meer in mijn koophuis. Als ik het nu te koop zet, mag ik dan over heel 2014 hypotheekrenteaftrek rekenen?

periode gewoond in Koophuis: jan tm mei
daarna verhuisd.
van plan te koop te zetten in november.

kan ik dan alleen voor de maanden jan tm mei en nov-dec de hypotheekrente aftrekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Een woning die leeg én te koop staat, mag u als eigen woning opgeven gedurende maximaal 3 jaar na het kalenderjaar waarin u de woning hebt verlaten. Voor u betekent dat dat er in 2015, 2016 en 2017 nog hypotheekrenteaftrek mogelijk is als de woning niet zou zijn verkocht én leeg staat.

Bij u doet zich een bijzondere situatie voor. Een gedeelte van 2014 stond uw woning leeg, maar niet te koop. Als u zich in deze periode uitgeschreven heeft is de renteaftrek gedurende deze periode niet toegestaan (juni t/m oktober). De woning belandt voor deze periode in Box 3. Er is echter in deze periode ook geen bijtelling inkomen vanwege het eigenwoningforfait.

Als u in deze periode nog ingeschreven stond op het adres van de tijdelijk verlaten woning, is hypotheekrenteaftrek wel mogelijk. De woning was in die periode immers formeel nog steeds uw hoofdverblijf. Dat u een tijdje elders bivakkeerde doet hier niets aan af.
fisbel