Onder welk onderdeel van de belasting aanvraag/teruggaaf vallen de inkomsten van een krantenwijk

Je betaald hier geen belasting over, maar valt dit wel onder bijvoorbeeld andere inkomsten ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Hoezo betaal je hier geen belasting over? Je bent gewoon belastingplichtig, ook over een krantenwijk. Je zult alleen waarschijnlijk een stukloon en geen uurloon krijgen, dat betekent dat er niet altijd sprake is van loondienst. In dat geval zal het wel niet op je vooringevulde aangifte ingevuld staan, maar moet je het opgeven bij "inkomsten uit overige werkzaamheden".

Het is wél zo dat als dit je enige inkomsten zijn, je waarschijnlijk met toepassing van de arbeidskorting en algemene heffingskorting je nauwelijks tot geen belasting betaalt over deze inkomsten. Maar dat betekent niet dat je het niet op hoeft te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Inkomsten moeten opgegeven worden.
Te betalen belasting: € 0 / een plus En toch kan er belastingplicht zijn. Zij antwoord hieonder.
Als jouw inkomsten meer zijn dan € 900 ben je 'belastingplichtig'

Weliswaar zijn je inkomsten tot circa € 6500 vrijgesteld van belastingheffing (door de heffingskortingen), je inkomsten moet je opgeven bij: overige inkomsten. Omdat er geen werkgever is die voor jou de ZVW-premie betaalt, zal jij die moeten betalen. Voor 2012 is dat 5%. In het programma verschijnt er automatisch een scherm: Zorgverzekeringwet. Daar moet je het loon voor de Zorgverzekeringswet opgeven.

Stel dat de krantjes € 900 inkomsten hebben opgeleverd. Dat betekent dat je 5% van € 920 is € 46 ZVW-premie moet betalen. Hiervoor krijg je een aparte aanslag ZVW. Voor de inkomstenbelasting krijg je een nihilaanslag: € 0

NB: Bij € 900 inkomsten uit overige werkzaamheden wordt de ZVW-aanslag € 45. Dit bedrag wordt € 0. (jaar 2012) Ter informatie: te betalen belastingbedragen t/m € 45 hoeven niet te worden betaald (tenzij er een verplichte Voorlopige Aanslag is)
fisbel