De naam wegenbelasting is eigenlijk een beetje misleidend.
De wegenbelasting is niet alleen bedoelt omdat autos de weg belasten. Het heeft ook met luchtverontreiniging te maken. Dus schadelijk voor het milieu.
Daarnaast is een auto zwaar en komt er soms onverbrande brandstof uit de uitlaat, welke heel slecht voor het asfalt zijn. En asfalt is heel, maar dan ook heel erg duur om aan te leggen en te onderhouden.
Een fietser stoot geen schadelijke gassen uit en is minder slecht voor het milieu.
Vind toch niet dat je kunt zeggen dat een fiets niet schadelijk is voor het milieu, omdat een fiets ook rubberen banden hebben die daarna ook op een veilige dure manier gerecycled of vernietigd moeten worden.

Al met al. De reden is dat de auto de weg veel meer doet slijten en zorgt voor verontreiniging van het milieu en op sommige plekken hebben mensen weer last van rijdende autos. Dan moeten er dus weer geluidschermen geplaatst worden enz enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat het niet vervuilend is denk ik.
Maar je betaald wel BTW belasting van 19% bij de aanschaf en dat is toch een inkomen voor de overheid.
Een fiets verslijt de weg of fietspad ook minder snel dus het onderhoud daaraan is ook vele malen goedkoper voor de staat, misschien een goed idee om allemaal de fiets te pakken.

Toegevoegd na 35 seconden:
staat=straat

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry toch staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een fiets, een van de meest millieuvriendelijkste vervoersmiddelen is wat er bestaat.
En sportief gezien ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wegenbelasting op een fiets zou nogal hoog moeten zijn, wil de staat er genoeg aan verdienen. De heilige koe, ons aller autootje, uitmelken is veel gemakkelijker. Wij blijven tanken, en 70% van wat we aan de pomp betalen gaat naar de schatkist. Daar kan geen fiets tegenop.
14 jaar geleden
Ga ze nu niet op ideeën brengen daar in Den Haag, voor je het weet doen ze het.

Ik denk echter dat hoewel het edelmoedig klinkt om te zeggen dat een fiets minder vervuilt en zo dit niet de reden is.

Het gaat eerder om controle, een nieuw blik ambtenaren die toe zouden moeten zien op naleving van zo'n vorm van belasting kost ook geld, ik denk dat dit momenteel niet opweegt tegen eventuele baten.

De gelden die met de melkkoe auto worden binnengehaald (accijns, motorrijtuigenbelasting, BPM, BTW en ik vergeet volgens mij nog iets oh ja, het onzalige plan tot kilometerheffing) worden ook in de algemene schatkist gegooid, er is geen een-op-een verhouding met betaalde motorrijtuigenbelasting en een bepaalde hoeveelheid onderhoud aan de weg, het is echter wel gemakkelijker om automobilisten dit soort kosten op te dringen dan fietsers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar nu de minnetjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+!
De nieuwst autoos zijn nu zo zuinig dat ze geen wegenbelasting meer hoeven betalen omdat ze niet belastend zijn voor het milieu.
net als een fiets dus.
Bovendien slijt het wegdek niet van een fietser.

Toegevoegd na 12 uur:
Er is tussen 1921 en 1943 wel degelijk belasting betaald, toen moest je een soort schildje op je fiets hebben.

Hieronder een stukje:
De sterke groei van het aantal fietsen was voor de Nederlandse overheid aanleiding een belasting voor rijwielen in te voeren. Om de rijkskas te spekken moest de fietsgebruiker vanaf 1924 jaarlijks belasting gaan betalen. Iedere fiets diende te zijn voorzien van een rijwielbelastingplaatje - RWB - ten teken dat de belasting betaald was. Alleen bepaalde dienstrijwielen vielen niet onder deze belasting. De belastingbetaler kreeg ieder jaar een nieuw plaatje. Door veldwachters en marechaussee werd streng gecontroleerd of de belasting betaald was en overtreders konden rekenen op een fikse boete. Zij mocht fietsers 'desnoods met geweld tot stilhouden dwingen.' Je zou kunnen zeggen dat het hier om een soort wegenbelasting ging.

Juist in een periode waarin dit geweld aan de orde van de dag was, kwam er een einde aan de rijwielbelasting. Eind mei 1940 werd ze afgeschaft door de bezetter. De plaatjes werden daarna al vrij snel gewild materiaal voor verzamelaars. Via een van deze verzamelaars belandden er ook een aantal in het museum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste begrijp ik niet. Fietspaden hebben gewoon onderhoud nodig. Dat wordt gedaan voor de fietsers.
De meeste antwoorden zijn al genoemd en daar sluit ik me bij aan. Verder denk ik ook niet dat het haalbaar is, want in mijn schuur staan 8 fietsen, maar ze worden om en om wat gebruikt, dus daar begint al een moeilijke controle. En waar ligt de grens, bij driewielertjes, stepjes of ligfietsen.
Fietsers beloon je juist door hun geen wegenbelasting te laten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger wel, toen moest er een fietsplaatje op je fiets zitten en daar moest je voor betalen. Werklozen kregen een gratis fietsplaatje maar daar zat wel een gat in zodat iedereen kon zien dat je werkloos was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die geen motorvoertuig is..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het niet milieuvervuilend is.