Wie heeft recht op belastingteruggave na ontbinden fiscaal partnerschap?

Ik werk en mijn ex studeerde en werkte niet. Hierdoor krijgen we met ons fiscaal partnerschap een aanzienlijk bedrag van de belasting terug (1400 euro). Wie heeft nu recht op dit geld naar jullie idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

In een fiscaal partnerschapsrelatie wordt een deel van de totale heffingskortingen toegerekend aan de minst verdienende binnen de relatie. Meestal is dat de vrouw die dan een zgn. aanrechttoeslag krijgt. Ze werkt niet, maar d.m.v. die toeslag behoudt ze
(gedeeltelijk) haar financiële onafhankelijkheid t.o.v. haar partner. Zo was de gedachte achter deze fiscale maatregel indertijd. Het moest de emancipatie van de vrouw ondersteunen.

Het is in feite een vestzak/broekzak constructie want de vrouw/partner ontvangt de toeslag uit de vermindering van aftrek van de meest verdienende. Deze levert dus zijn/haar recht op heffingskortingen in t.b.v. zijn/haar partner/vrouw.
Voor de belastingdienst levert het nagenoeg geen nadeel op want eerder had de meestverdienende ook de hoogste aftrek.

Wettelijk is dus de minstverdienende partner ook de rechthebbende op het door de belastingdienst terugbetaalde bedrag. Het geld is dus van je fiscale partner.
Hoe je dat verder in privé oplost is je eigen zaak. Maar feit is dat de fiscale partner ook eigenaar is van de terug ontvangen bedragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
U schrijft onzin. U schrijft: de vrouw/partner ontvangt de toeslag uit de vermindering van aftrek van de meest verdienende. Deze levert dus zijn/haar recht op heffingskortingen in t.b.v. zijn/haar partner/vrouw. Allereerst: de algemene heffingsKORTING is een korting, geen toeslag.
Op de tweede plaats: de verdienende partner levert zijn heffingskortingen NIET in t.b.v. zijn/haar partner / vrouw. De niet of weinig verdienende partner verzilvert geheel of gedeeltelijk de EIGEN heffingskorting. De verdienende partner betaalt niet minder belasting daardoor. En levert zijn recht op heffingskortingen NIET in.