Opleiding NCOI en boven de 30 kan je dan toch geld terug vragen aan de belastingdienst?

Ik volg een erkende HBO opleiding bij NCOI en ben boven de 30 jaar. ik heb dus geen recht op studiefinaciering.

Kan ik toch een deel van mijn gemaakte kosten terug krijgen van de belasting? en zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Jazeker, als je werkt tenminste, maar daar ga ik vanuit omdat je het hebt over geld terug krijgen van de belasting.
Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen (zie link) en dan kun je het bedrag boven 500 euro aftrekken tot een maximum van 15.000 euro. Is je studie duurder, zorg dan dat je het in termijnen kunt betalen over verschillende jaren, zodat het per jaar onder die 15.000 euro blijft.
Deze studiekosten aftrekken valt onder persoonsgebonden aftrek bij je aangifte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja.
De uitgaven hiervoor, zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, kun je, onder bepaalde voorwaarden, aftrekken als persoonsgebonden aftrek.

Als je je belasting over 2009 invult, kun je het beste de site van de belastingdienst raadplegen. Hier staat precies wat de voorwaarden zijn en hoe het werkt.

(De link geeft informatie over hoe het bij de opgaven van over 2008 werkte).

Toegevoegd na 3 uur:
Voorwaarden:
* U of uw fiscale partner deed de uitgaven voor uw studie.
* De opleiding of studie was gericht op uw beroep of toekomstig beroep.
* Er is sprake van een leertraject. Dat is het geval als het
verwerven van kennis onder begeleiding of toezicht plaatsvindt.
* De uitgaven (min eventuele vergoedingen) waren hoger dan de drempel van € 500. De uitgaven boven de drempel mag u aftrekken. Meestal geldt een maximaal aftrekbedrag van € 15.000.