Hoe staat het in andere landen met de vermogensbelasting?

Ik ben vooral geïnteresseerd in landen waar op de een of andere manier wèl belasting over je vermogen wordt berekend.

een jaar geleden
1.2K
ronron1212
een jaar geleden
Hoezo wel wordt hier in Nederland toch ook gedaan

Antwoorden (1)

Er zijn niet veel landen waar vermogensbelasting wordt geheven.

België: een jaarlijkse belasting van 0,15% op financiële instrumenten op effectenrekeningen met een waarde van meer dan € 500.000.
Frankrijk: vermogensbelasting op onroerend goed, waarbij alle financiële activa worden vrijgesteld
Liechtenstein: via forfait van 4% in de inkomstenbelasting.
Noorwegen: 0,7% (gemeentelijk) en 0,15% (nationaal) in totaal 0,85% geheven op nettoactiva van meer dan 1.500.000 kr (ongeveer US $ 170.000) .
Spanje: het belastingtarief is progressief, van 0,2 tot 3,75 van het nettovermogen boven de drempel van € 700.000 na € 300.000 hoofdverblijfsvrijstelling. Het exacte bedrag verschilt per regio.
Zwitserland: op kanton-niveau.
Voor Argentinië en Brazilië, zie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_tax
.
In Nederland gebruiken we momenteel fictieve rendementspercentages. Deze zijn voor 2023:
• Bank- en spaartegoeden en contant geld: 0,36% (= het gemiddelde landelijke rendement op spaargeld over 5 jaar).
• Beleggingen/andere bezittingen: 6,17% (= het gemiddelde landelijke rendement op aandelen, obligaties en onroerende zaken over 15 jaar).
• Schulden: 2,57%
Hierover betaal je 32% belasting.
Het maakt dus niet uit of je verlies op je beleggingen hebt geleden, je betaalt ook dan een vermogensrendementsheffing.

Vermogensrendementsheffing Nederland in 2023:
https://www.iex.nl/Artikel/763488/Nieuwe-tegenvaller-voor-beleggers-Box-3-belasting-nog-verder-omhoog.aspx
Toegevoegd op 21 december 2022 10:14: bron
SimonV
een jaar geleden