belastingvrij schenken aan mijn zus mag dat?

Klopt het verhaal dat ik mijn zus jaarlijks 5000 euro belastingvrij mag schenken?
Moet mijn zus belasting betalen over die 5000 euro?

Toegevoegd na 29 minuten:
mag ik aan 2 zussen ieder 2092 belastingvrij per jaar schenken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee, alleen ouders kunnen dit bedrag belastingvrij aan hun kind schenken.
Aan je zus (of een vriend) mag je in 2014 maximaal € 2.092,- belastingvrij schenken.
Over het resterende bedrag van de € 5000,- moet € 872,- belasting worden betaald.

Toegevoegd na 1 uur:
Ja, je mag aan 2 zussen ieder 2092 belastingvrij per jaar schenken.
In 2015 zal dit bedrag wellicht (weer) iets hoger zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Met dank aan iHave voor de aanvulling:
Tot 31 december 2014 mag iedereen van een derde (ook familielid) een belastingvrije schenking ontvangen van maximaal € 100.000. Het geld mag alleen gebruikt worden om:
- een eigen woning te verwerven
- de eigenwoningschuld af te lossen
- de eigen woning te verbeteren en te onderhouden
- de erfpachtcanon van een eigen woning met erfpacht af te kopen
- de restschuld van de verkochte eigen woning af te lossen.
In de rekenhulp (zie link) werd dit ook al duidelijk.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de schenking wordt gebruikt voor de eigen woning, dan geldt er tot 31/12/2014 nog een ruimere vrijstelling. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/tijdelijke_verruiming_vrijstelling_schenkbelasting_krijgen/tijdelijke_verruiming_vrijstelling_schenkbelasting
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt! Ik heb m'n antwoord aangevuld.