Vanaf welk inkomen heb je recht op hypotheekrenteaftrek?

Stel dat je na lang sparen een wereldreis wil maken en je eigen huis, dus liefst ook enige hypotheekrenteaftrek wil aanhouden.
Op dat laatste heb je recht als je in NL inkomsten genereert. Mijn vraag is: is er een minimum verbonden aan het inkomen om toch ca 33% hypotheekrenteaftrek te ontvangen?
(42% is van toepassing bij volwaardig modaal loon in ons geval).
Iemand ervaring hiermee?

Vast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Als je je woning niet verhuurd blijf je gewoon recht houden op hypotheekaftrek.
Wij wonen in het buitenland en hebben ons koophuis in NL verhuurd. In ons geval krijgen wij geen hypotheekaftrek meer omdat ze deze woning nu als " tweede" woning beschouwen.
Een geweldige reis toegewenst!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet moet je wel belasting betalen (dus een inkomen hebben waarover je inkomstenbelasting betaalt) om de rente te kunnen aftrekken.
Ik zou er de belastingdienst of een belastingadviseur voor raadplegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs zonder inkomen in box 1 kun je bij een tweede woning aftrek hypotheek krijgen in box 3 als schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypotheek opvoeren als schuld is iets heel anders dan aftrek hypotheekrente. De hypotheekrente krijg je alleen terug als je minstens zoveel belasting betaalt als de rente hoog is. Betaal je helemaal geen belasting in Nederland dan kun je nog zo'n hoge hypotheek hebben maar dan wordt er geen rente teruggegeven. Immers: iets wat je niet hebt betaald kan niets van worden afgetrokken ;-)
Zodra je belasting betaald en een koopwoning hebt, heb je recht op de hypotheekrenteaftrek. Tenzij je 30 jaar al voorbij zijn, maar dat geldt voorlopig nog voor niemand :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag gaat over het behouden van aftrek in de 2e schijf van ruim 30%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hebben van eene koopwoning geeft op zich geen recht op aftrek hypotheekrente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2e schijf in mijn reactie mz 1e schijf
Om circa 33 % belastingbesparing te realiseren moet het in Nederland belaste inkomen in box 1 voor aftrek eigen woning (van hypotheekrente minus huurwaarde) geheel in de eerste schijf liggen ook nadat de algemene heffingskorting en arbeidskorting is toegepast.
Globaal is dat met de gegevens 2011 ten minste € 6.200.
Als het (arbeids)inkomen in box 1 in het jaar van afwezigheid niet tenminste € 6.200 is maar in het voorafgaande jaar wel, kun je met de geldgever van de hypotheek schriftelijk overeenkomen om in het voorafgaande jaar een halfjaar rente (1/1-30/6) vooruit te betalen.
Dat mag formeel niet uitsluitend gebeuren om belasting te besparen,maar er kunnen uiteraard ook andere redenen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang ga je weg?
Ga je je huis verhuren?

Als je een volledig jaar onbetaald ertussenuit knijpt (jaloers) dan zou het belastingtechnisch wel eens zeer voordelig kunnen zijn om dat van juli tot juni te doen.
(in plaats van januari tot december)

Als dat niet kan en je gaat bijvoorbeeld van november 2011 tot ver in 2012. Neem dan als het kan eventuele vrije dagen enzo pas op in 2012.