Mijn vriendin heeft een (huur-)huis. Ik een koopwoning. Kan ik mij inschrijven op haar adres en mijn woning niet verkopen? Consequenties?

Leegstand huis mag dat?
Inkomstenbelasting?
Rioolbelasting?
Onroerend goed belasting?
alsmede gevolgen die ik niet overzie.
(vriendin woont in andere stad).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je dat huis zelf niet bewoont, mag je de hypotheek niet meer aftrekken. Dat lijkt me op zich al genoeg (financiële) reden om niet voor deze constructie te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar had ik niet aan gedacht.
is dan inderdaad niet de aangewezen constructie.
merci !

Andere antwoorden (6)

Als het een eigen koophuis is en je betaalt de vaste lasten als energie, verzekeringen, belastingen en de hypotheeklasten, dan verplicht niemand je om er te wonen.

Het is wel zo netjes voor de buurt en de buren om het huis en eventuele tuin te onderhouden, zodat de boel niet verpaupert. En je moet regelmatig de post (laten) weghalen.
paulus811
13 jaar geleden
je blijft nog steeds eigenaar van dat huis, dus ja die belastingen moet je betalen. Belasting wordt gedeeld in een eigenaar en een bewonersdeel, dus daar zit je zeker aan vast.
Andere gevolgen kunnen krakers zijn en waardevermindering door leegstand, en vast nog wel meer dingen die ik bedenk. Plus dat jouw vriendin waarschijnlijk de huurtoeslag kwijtraakt als ze die heeft

Toegevoegd na 2 minuten:
dingen die ik even niet kan bedenken bedoel ik. Maar verder, al heb je 10 huizen naast elkaar van jezelf, dat mag, zolang je de kosten betaalt
13 jaar geleden
Zolang je alle lasten gerelateerd aan jouw huis maar blijft voldoen, kan het (op het krakersgilde ná) geen kwaad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kraken is, dankzij het geweldige kabinet Balkende de zoveelste, bij wet verboden.
Is het niet veel verstandiger het huurhuis op te zeggen en in de koopwoning te gaan wonen met z'n tweeën? Dat levert het meeste voordeel op, mijns inziens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...en vergeet niet dat je ook voor de belasting een andere relatie hebt en als samenwonend zult worden aangemerkt.
13 jaar geleden
Als je vriendin huurtoeslag heeft zal die vervallen als jij je op haar adres inschrijft.
Je mag een huis wel leeg laten staan, maar waarom zou je?