Waarom mag iemand geen betaalrekening openen van de bank? (zie uitleg)

Vandaag kreeg ik de vraag van een familielif of hij gebruik mocht maken van mijn bankrekeningnummer om zijn salaris op te laten storten aangezien we dezelfde achternaam hebben. VOorheen gebruikte hij het rekeningnummer van zijn ouders maar ivm schulden kan dat niet meer. Het is geen kwestie van mogelijke oplichting, hij heeft een aantal jaren geleden een doorlopend krediet afgesloten van ik meen iets van 5000 euro. Hij raakte later zijn baan kwijt, had geen recht op ww (horeca) en ook een bijstandsuitkering kreeg hij niet omdat hij inwonend was. Aangezien hij niet gelijk ander werk kon vinden heeft hij deze betalingen niet na kunnen komen en is het helemaal ge escaleert. Inmiddels heeft hij alles afbetaald, 2.5 jaar geleden al. Nu wil alleen geen enkele bank hem als klant hebben. Dit gaat dus om een simpele basisrekening met een pinpas zodat hij zn inkomen kan laten storten en zn vaste lasten kan betalen. Ik heb erbij gezeten dat hij wederom gebeld heeft maar hij krijgt te horen dat hij zowel nu als in de toekomst geen klant meer kan en mag worden. Zowel bij zijn eigen bank (voorheen) als bij de andere banken. Zoals ik al zei, de schuld is 2.5 jaar geleden volledig betaald. Mag dit dan zomaar? Iedereen moet toch een simpele bankrekening kunnen hebben. T gaat niet om lenen of rood staan, niks, alleen een basisrekening. Ik kan hier met mn pet niet bij. Mogen ze hem zomaar weigeren? Voor de rest van zn leven dus? want dat zeggen ze.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van Sterredag is het enige goeie antwoord.
Overigens moet je nooit je rekening uitlegen of open stellen voor een familielid of wie dan ook. Ook al neem je zijn salaris direct op en geef je het contant aan die ander. Fiscaal heeft het namelijk ook nog eens consequenties. Vergeet dat niet!

Het beste antwoord

Een andere bank mag hem weigeren, dit heeft te maken met waarschijnlijk een negatieve BKR registratie. Ik heb dat ook wel eens meegemaakt. Omdat je in principe rood mag staan, ik zei toen nog, maar dat wil ik helemaal niet, echter dat deed er niet toe.

Echter zijn eigen bank is verplicht!! hem van een basisrekening te voorzien, dit komt omdat iedereen in Nederland recht heeft op een bankrekening. Dit betekent een rekening waarop je dan niet rood mag staan.

Bij de Nederlandse Vereniging van Banken ligt een convenant waarin staat dat iedere nederlander recht heeft op een bankrekening.
Banken hebben daarom afgesproken dat bij verzoek tot het openen van een dergelijke rekening een bank verplicht is hieraan gehoor te geven, kortom ze mogen niet weigeren.
Indien dit toch voorkomt kun je dit melden bij de NVB.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik neem aan dat zijn eigen rekening is geblokkeerd en dus nog wel bestaat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hoe kunt u de basisbankrekening aanvragen?

Het aanvragen van een basisbankrekening
doet u met een speciaal aanvraagformulier.
Dit formulier is verkrijgbaar
bij de erkende hulpver leningsorganisaties
of per e-mail op te vragen bij
formulier@nvb.nl.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als hij een inkomen heeft en een arbeidscontract kan hij daarmee naar de bank en een rekeningopenen. Deze rekening wordt dan gevoed door zijn salaris. Verder zal deze rekening mogelijk nooit rood kunnen staan. Het moet gewoon worden geaccepteerd als hij maar een inkomen heeft. Laat nooit iemand zijn salaris op jou rekening storten hiermee loop je het risico dat je door de belastingdienst wordt aangezien als iemand die meer verdiend dan hij opgeeft
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die angst voor de Belastingdienst is mij een raadsel. Big Brother?
ronron1212
13 jaar geleden
Blij dat het voor jou een raadsel is maar het is een geld stroom die niet van jou is die wel over jou rekening loopt
sterredag
13 jaar geleden
Volgens mij controleren die echt niet zomaar wat er elke maand op je rekening gestort wordt hoor.