Is het de moeite waard om in een zorgverzekering een bril module af te sluiten?

Mijn man heeft een bril nodig. Aangezien we tegen het einde van het jaar lopen kan het verstandig zijn om naar een andere verzekering over te stappen of om het e.e.a. aan te passen.

Is het rendabel om een brillen/lenzen module te nemen?

8.8K
Amadea
7 jaar geleden
Alleen als de bril vaak kapot gaat of de lenzen vaak kwijt raken.
Utrecht
7 jaar geleden
Je kan ervan uitgaan dat enkel de vergoeding voor een bril (of lenzen) minder is dat de premie voor het extra verzekeringspakket. Verzekeraars zijn niet gek: dan zouden ze verlies lijden op alle brildragers. Pas bij een combinatie van vergoedingen (fysio, bril, hulpmiddelen, etc.) 'loont' het om een aanvullend verzekeringspakket te nemen. Maar als iedereen zo redeneert gaat binnen de kortste keren de premie omhoog.
Ritsuka
7 jaar geleden
bij bijvoorbeeld Hans Anders hebben ze een bril totaal plan, dan betaal je elke maand een klein bedrag, en mag je na 1 jaar of 2 jaar (afhankelijk van je plan) een nieuwe bril uitkiezen. Scheelt wel wat geld.

Antwoorden (1)

Dat verschilt per persoon en is afhankelijk van je verdere zorggebruik, de kosten van de bril en het type verzekering. De gein is dat er geen speciale brilmodule bestaat, zodat je altijd voor meer betaalt dan je nodig hebt. En het zijn doorgaans alleen de duurdere aanvullende pakketten die vergoeding voor een bril bevatten. Ook bij de enige verzekering die naar mijn weten met modules werkt - een soort opgeknipte aanvullende verzekeringen met verschillende inhoud - is er geen aparte module voor alleen brillen en lenzen.

Wij kunnen je simpelweg niet vertellen of het in jullie geval rendabel is, omdat we niets weten over zijn verdere situatie. Als zijn zorggebruik zodanig is dat hij sowieso al een hogere aanvullende verzekering nodig heeft, of als hij uit principe of voor zijn gemoedsrust een hoog aanvullend pakket heeft en je weet dat er kosten voor een bril aan zitten te komen, dan kan het zeker verstandig zijn om dan een aanvullend pakket uit te zoeken met ook een hoge vergoeding voor brillenglazen. Maar als hij los van de bril helemaal geen zorg uit een aanvullend pakket verwacht te gebruiken, dan moet je echt een berekening gaan maken om te kijken of het loont om bijvoorbeeld voor dit ene jaar een aanvullend pakket te kiezen speciaal voor die bril. Of dat loont, is dan afhankelijk van de verwachte kosten voor de bril, de hoogte van de premie en de precieze hoogte van de vergoeding voor de bril. Er zal weinig anders op zitten dan zelf die berekening te maken, vrees ik.