Mag je zorgverzekeraar hulpmiddelen weigeren bij betalingsachterstand?

Er is momenteel, bij verschillende tandartsen, een actie, waarbij een zgn.klikgebit, zonder extra "eigen bijdrage" te krijgen is, de "eigen bijdrage" wordt door fabrikant betaald. De zorgverzekeraar moet de ingreep wél goedkeuren, maar nu heb ik gehoord dat een zorgverzekeraar dit geweigerd zou hebben, omdat de persoon in kwestie, een oude rekening, (die al in handen van de deurwaarder is gegeven, waarmee een betalingsregeling is getroffen), heeft openstaan bij zorgverzekeraar, de rest van de betalingen, daarna, zijn wél up to date, mogen zij, op grond dáárvan, dit klikgebit weigeren??

11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Als deze kosten uit de basisverzekering vergoed worden mag de zorgverzekeraar dat niet weigeren op grond van de zorgverzekeringswet.

Als de vergoeding plaatsvindt vanuit de aanvullende verzekering, dan mogen ze het wel weigeren bij een betalingsachterstand. Dit staat meestal in de algemene voorwaarden beschreven.