Zorgverzekering buitenlandse aanbieder. Mag dat?

Ik heb diverse wereldwijde zorgverzekeringen gezien. Niet alle aanbieders zijn gunstig, echter sommige paketten van aanbieders zitten goed in elkaar en veel goedkoper en zinder eigen ridico, dan de verzekeraars in NL aanbieden. Mag ik die afsluiten ipv dit bij een NLse verzekeraar doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Niet als je in Nederland werkt.

"Als u in Nederland werkt, moet u een zorgverzekering afsluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar. U mag zelf een zorgverzekeraar kiezen. Elke zorgverzekeraar is verplicht u te accepteren voor de basisverzekering."

Deze regel is begrijpelijk omdat het basispakket bij alle zorgverzekeraars gelijk is. (Dit is door of namens de overheid vastgesteld). Ook het verplichte eigen risico is door de overheid vastgesteld.

Toegevoegd na 12 minuten:
De hoofdregel:

“Mensen die rechtmatig in Nederland wonen (zogenaamde ingezetenen) en/of mensen die in Nederland loonbelasting afdragen zijn bij wet verplicht verzekerd via de Wlz. Daarmee zijn zij dus ook verplicht een basisverzekering af te sluiten, volgens de Zvw.”
Computoon