Kan je schade die je veroorzaakt aan een geleendr auto verhalen op je persoonlijke aansprakelijkheid verzekering?

Stel:
Persoon X heeft een auto. Deze is alleen WA verzekerd omdat het al een oude bak is.
Nu leent persoon Y de auto en rijd er mee tegen een muur. De muur heeft geen schade dus dat is ok.

Kan persoon Y de schade aan de auto laten repareren en deze kosten verhalen op zijn persoonlijke aansprakelijkheid verzekering?

1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hahaha, als dat zou kunnen, zou iedereen die alleen WA verzekerd is voor zijn auto, kunnen zeggen dat op dat moment een ander er in reed en op diens persoonlijke WA de schade verhalen....zo werkt dat natuurlijk niet.
Daar trappen wij niet in, meneer Van Stoffelen ;-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nou niet iedereen denk ik. En dan moet de andere partij er ook nog eens aan mee willen werken. Want het is wel verzekeringsfraude.

Antwoorden (1)

Nee, schade door het gebruik van motorvoertuigen - of in elk geval van auto's - is altijd uitgesloten bij particuliere aansprakelijkheidsverzekeringen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En daarom is het ook altijd verstandig HEEL goed te overwegen wie je in je auto laat rijden, en hoe je het oplost als er schade wordt gereden. Want ook als de verzekering deze schade WEL vergoedt (all risk), duikel je naar beneden in je schadevrije jaren.
http://blog.geld.nl/autoverzekering/ben-je-verzekerd-als-je-in-andermans-auto-rijdt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Yup, je moet op zijn minst goede afspraken maken. Of in elk geval goed overdenken of je de risico's kunt en wilt dragen als er iets misgaat. En dan bedoel ik zowel in praktische zin als het risico voor de onderlinge verhoudingen: Ik leen zelf mijn auto niet uit omdat hij zo goed als onvervangbaar is vanwege de aanpassingen. (En niet allrisk verzekerd, dat zou écht onbetaalbaar worden.) Daarbij moet je de auto half verbouwen om met de originele besturing te kunnen rijden. Dus ik rijd met plezier voor een vriendin als dat nodig is, maar uitlenen doe ik gewoon niet. Overigens heb ik zelf ook nog nooit een auto van iemand anders gebruikt en zal ik dat ook nooit doen, omdat ik daar niet in kan en mag rijden ;-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
In mijn geval....rare situatie.
Mijn ouders gingen een nieuwe auto kopen. Ze hebben daarbij mijn oude auto ingeruild. De oude auto van mijn ouders was beter dan mijn auto. Op de dag van het inruilen had ik net de oude auto van mijn ouders op mijn naam laten zetten. Mijn moeder moest nog even een boodschap doen en rijd schade. Die schade wil ze laten maken. En natuurlijk ben ik daar ook eigenlijk erg blij mee. Maar ja...de auto is uit 1998 en de kosten voor herstel €700. De auto is verder helemaal goed. Alleen airco niet. Dus qua leeftijd is hij de reparatie kosten niet waard maar verder eigenlijk wel. Dus ik hoopte dat ik mijn moeder zou kunnen zeggen. He mam misschien betaald je verzekering het wel. Bij elke ander die ik mijn auto uitleen. Heb ik de "slopen = kopen" regeling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ai, dat is flink balen. Maar nee, PAV dekt niets in dit geval. En "slopen=kopen" lijkt mij een prima regeling, als je dat duidelijk afspreekt zo :-)
paulus811
8 jaar geleden
Waardeloze situatie. Wellicht is het met gebruikt plaatwerk al in de juiste kleur goedkoper te herstellen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vond het zo sneu voor haar :-(
Ze kwam in tranen thuis. Ik ben al bij een hele goedkope spuiter geweest. 2 portieren, stuk van de achterplaat en een stuk van de voor plaat. €700 is al goedkoop en 1 portier moet helemaal uitgedeukt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerV Een portier van de sloop heeft mij destijds veel geld gescheeld! Andere kleur of voor lief nemen, of zelf even kleurtje geven...