Kan men je verplichten om een WA-verzekering af te sluiten als je naar België op vakantie gaat, terwijl je gemoedsbezwaard bent?

Ik ben niet verzekerd en ik ga op vakantie, maar ik kom er achter dat ik een WA-verzekering moet hebben. Is het niet voldoende om een vrijstelling van de verzekering te hebben en als er schade is, om die dan zelf te betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een WA verzekering is wettelijk verplicht. Ik geloof niet dat de mogelijkheid bestaat om daar onderuit te komen, ook al kun je aantonen over zoveel geld te beschikken, dat je elke eventuele claim kunt honoreren.

Ik vroeg me even af of het ging over de WA voor de auto (die is wettelijk verplicht, en ik weet niet hoe het zit met vrijstelling daarvan in België) maar ik begrijp uit de reacties dat het om de gewone particuliere aansprakelijkheid gaat? In België heet dat de BA, burgerlijke aansprakelijkheid. Net als in Nederland is die niet verplicht, hoewel meer dan 95% van de bevolking deze verzekering wél heeft. (En wanneer het niet zou gaan om een bewuste keuze, zou ik het ook ten zeerste aanraden om deze af te sluiten, maar da's een ander punt natuurlijk). Het lijkt mij dus niet dat de eigenaar van een vakantiepark (ik lees dat het daar om gaat) je kan verplichten om deze verzekering af te sluiten. Misschien is het goed om eens in gesprek te gaan met de eigenaar, en te vragen waarom dit verplicht is, en uit te leggen dat je eventuele schade zelf betaalt. (En dat er een waarborgfonds bestaat die bedragen voorschiet als die zo groot zijn dat je ze niet in één keer zelf kunt betalen.)

"gemoedsbezwaard"..... betekent dit dat jij je, wanneer er iets gebeurt, bezwaard voelt dat men je helpt.....? omdat je geen verzekerings-premie betaalt hebt ? bedoel je dat ? want anders kan ik het niet plaatsen...! als je georganiseerd op vakantie gaat, zijn er regels : dit is er een van... verzekering ! Toegevoegd na 1 minuut: aanvulling : WA-verzekering is trouwens wettelijk verplicht ! Toegevoegd na 4 minuten: foutje van mijn kant : WA-verzekering is wettelijk verplicht als je een auto hebt ! ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100