Ik verkoop mijn auto en wil verzekering opschorten. Hoe zit het met wegenbelasting?

Bij de verzekeraar geef ik door dat ik de verzekering opschort. Het lijkt me dat ik geen wegenbelasting meer hoef te betalen, aangezien ik geen auto meer heb zodra die verkocht is. Maar ik kan niet vinden of dat echt zo is en of ik daar nog iets voor moet doen. Wie geeft antwoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat wordt automatisch geregeld.
De belastingdienst krijgt bericht dat de auto niet meer van jou is.
Het eventueel teveel aan betaalde belasting wordt teruggestort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat je de auto (laat) overschrijven op de koper zijn naam, krijg je een vrijwaringsbewijs (kan op een postkantoor). Op dat moment is de auto dus van de koper en niet meer van jou.
Het overschrijvingspunt geeft de verkoop door aan de belastingdienst. Vanaf dat moment betaal je dan geen wegenbelasting meer. Het kan wel zijn dat ze daar iets achter lopen. (bijv: dat je op de 23ste verkoopt en dan toevallig op die dag ook de wegenbelasting van je rekening wordt gehaald). Maar dat wordt dan automatisch gecorrigeerd.
Bij een verzekering geef je alleen aan dat je de auto niet meer wilt verzekeren. Het is dan inderaad aan te raden de verzekering op te schorten, zodat je evt nog no-claim houdt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het behoud van de no-claim is aan tijd gebonden. M.i. max. 1 jaar.