Kan ik ook overstappen naar een buitenlandse zorgverzekering, wanneer ik schulden heb bij de huidige zorgverzekeraar in Nederland?

Ik ga volgende maand verhuizen naar Duitsland, maar heb in Nederland schulden bij mijn zorgverzekering. Nu zegt Menzis dat ik niet naar een andere zorgverzekering mag, maar Duitsland zegt, je word hier inwoner, dan moet je ook overstappen naar een Duitse zorgverzekering. Weet iemand hier meer van? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dit ligt aan jouw persoonlijke situatie in Duitsland; krijg je een uitkering of pensioen uit Nederland, blijf je werken in Nederland of ga je zowel wonen als werken in Duitsland. Mocht je een partner en/of kinderen hebben, dan is het mogelijk dat je ook met het CVZ te maken krijgt.
Als je 6 maanden schuld hebt bij je zorgverzekeraar, dan gaat het CVZ die schuld innen en wordt het niet 100% maar 130% dat je moet betalen. Het CVZ kan dit op je loon, uitkering of pensioen inhouden, óók in het buitenland!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (3)

Eerst zorgen dat je zonder schulden vertrekt. Alles correct afhandelen en dan als inwoner van een ander land daar netjes starten.

Blijf ik verzekerd als ik in Duitsland woon?
Op het moment van emigratie bent u meestal niet meer verzekerd voor de Nederlandse volksverzekeringen. U betaalt dan geen premie meer en heeft dus geen recht meer op voorzieningen. Als u blijft werken in Nederland, blijft u wel verzekerd.
Zijn mijn kinderen en partner nog meeverzekerd?
Nee, ze zijn niet automatisch meeverzekerd.
Wie kunnen mij hier meer over informeren?
SVB
Bureau Duitse Zaken
Postbus 10505
6500 MB Nijmegen

http://www.eifelhome.nl/nieuws/nieuws_-_items/sociale_en_zorgverzekeringen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
een zorgverzekering is geen volksverzekering
Zolang je schulden hebt bij Menzis kan je niet overstappen naar een andere zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar het buitenland verhuizen ontslaat je niet van het niet aflossen van schulden. Dat zul je toch moeten doen. Doe dat netjes en stap dan over.
Ik weet niet hoe de communicatie is tussen zorgverzekeringen in nederland en duitsland, maar als ze informeren is de kans erg groot dat je niet geaccepteerd wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.duitslandhypotheek.info/wonen-in-duitsland/zorgverzekering-ziektekosten/