Kan ik verdere kosten terug krijgen als ik voorbij de vergoeding van mijn zorgverzekering zit?

Mijn moeder zit in de bijstand en kan helaas door medische redenen niet werken. Echter kan ze ook niet worden afgekeurd voor haar aandoening omdat haar pijngrens hoog ligt. Omdat ze in de bijstand zit heeft ze als zorgverzekering Iza Cura. Hierbij is haar maximale vergoeding bij mondzorg max 400 euro, maar de ingreep die ze nu moet laten doen voor haar mond kost het dubbele. Nu zijn er een paar dingen fout gegaan waardoor de kosten hoger liggen dan normaal (800 i.p.v. 600). Maar dit geld heeft mijn moeder niet. Nu is ze genoodzaakt om een lening aan te gaan wat haar financiële situatie voor de volgende 3 jaar niet veel beter maakt.

Nu is mijn vraag: Zijn er andere mogelijkheden om haar zorg kosten vergoed te krijgen die ze niet kan betalen, maar wel qua gezondheid verplicht worden? (Anders rotten haar tanden haar mond uit en ze poetst wel gewoon, maar ze heeft toch een ontsteking)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Er is de mogelijkheid van aanvullende bijstand. Er is geen voorliggende voorziening, want de zorgverzekering vergoedt niet alle kosten vanuit de aanvullende verzekering.
De gemeente waar u moeder woont kan hebben bepaald dat zij uw moeder toch bijzondere bijstand geeft voor bepaalde kosten. Dat heet buitenwettelijk begunstigend beleid. Daarvoor moet uw moeder zich wenden tot de sociale dienst van de gemeente.

Een andere mogelijkheid (voor gedeeltelijke teruggave) is de belastingteruggave. Als uw moeder voldoende aftrekbare kosten heeft en deze kosten zijn hoger dan de drempel (1,65% van het inkomen) is de belastingteruggave 37% van het aftrekbaar bedrag.
9 jaar geleden
Niet alle mondzorg is uitgesloten van de basisverzekering. Op de website van iza cura staat niet duidelijk vermeld wat er wel en niet vergoed wordt.
Wanneer uw moeder in de bijstand niet kan betalen dan is het mogelijk dat de gemeente tegemoet komt in de kosten.
Voor meer informatie over bijzondere bijstand kunt u het beste contact opnemen met uw gemeente.