Ik heb 1 week terug een offerte opgevraagd, afgesloten per 7 oktober. 9 oktober krijg ik bericht dat de premie verhoogd wordt, mag dat?

Het gaat om een autoverzekering. Hadden ze deze verhoging niet in de offerte moeten opnemen? Heb ik recht op de lagere prijs voor een jaar?
Ik wil de verzekering niet stopzetten, de verhoging is niet veel, het gaat om het principe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het goed is, is in de offerte vermeld hoe lang deze geldig is
Voor een aanbod geldt (Burgerlijk Wetboek 6)
"Artikel 219

1.
Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.

2.
De herroeping kan slechts geschieden, zolang het aanbod niet is aanvaard en evenmin een mededeling, houdende de aanvaarding is verzonden. Bevat het aanbod de mededeling dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de herroeping nog onverwijld na de aanvaarding geschieden.

3.
Een beding waarbij één der partijen zich verbindt om, indien de wederpartij dit wenst, met haar een bepaalde overeenkomst te sluiten, geldt als een onherroepelijk aanbod. "

Waarschijnlijk staat 'ergens' in de offerte dat het een 'vrijblijvend aanbod' is, kijk 'm er maar eens op na. Je hebt dat aanbod aanvaard en de verzekeringsmaatschappij heeft helaas het aanbod 'onverwijld na de aanvaarding' herroepen.

Dat is jammer, maar het lijkt me gewoon 'te kunnen'.

Wel is het zo, dat wanneer een verzekeraar een tussentijdse premiestijging doorvoert de autoverzekering zonder opzegtermijn kan worden beëindigd. Dit geldt ook wanneer de polisvoorwaarden in je nadeel veranderen.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de premie per 7 oktober afsluit en de verhoging van de premie gaat met ingang van 9 oktober in, dan kan je daar niks aandoen.

Waarschijnlijk is dat gewoon een vaste datum.
Als jij je premie op 10 oktober had afgesloten dan was de verhoging al direct opgenomen in de offerte.